24.09.2015.
Prioriteti financiranja javnih potreba Republike Hrvatske u tehničkoj kulturi u 2016. (državna razina)
Prijedlog prioriteta za izradu programa za koje se sredstva osiguravaju iz jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u 2016. (lokalna razina)
Temelj za izradu prioriteta financiranja programa tehničke kulture iz javnih izvora je da se primarno financiraju aktivnosti koje spadaju u uže tehničko područje te da su glavni korisnici programa djeca i mladi.
Dokumenti kojima se HZTK ravnala u izradi prioriteta su:
- Zakon o tehničkoj kulturi (NN, br. 76/1993., 11/1994. i 38/2009.),
- Pravilnik o kriterijima i rokovima za utvrđivanje programa i osiguravanje sredstava za financiranje javnih potreba Republike Hrvatske u tehničkoj kulturi (NN, br. 60/1994),
- Strateški plan HZTK za razdoblje od 2015. do 2019. godine,
- Statut HZTK (koji je usklađen s novim Zakonom o udrugama, NN, br. 74/2014.) te
- dugoročni strateški razvojni ciljevi koje je Republika Hrvatska utvrdila kao okosnicu budućih ulaganja kroz strukturne fondove EU (dobiveni od Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske u rujnu 2013.) kako slijedi: povećati konkurentnost gospodarstva i zaposlenost te osigurati rast temeljen na korištenju vlastitog znanja, smanjiti siromaštvo i jačati socijalnu uključenost i smanjiti regionalne nejednakosti i osigurati kvalitetne uvjete života.
U skladu s Pravilnikom o kriterijima i rokovima za utvrđivanje programa i osiguravanje sredstava za financiranje javnih potreba Republike Hrvatske u tehničkoj kulturi, programi udruga tehničke kulture koji spadaju u uže tehničko područje financiraju se u pravilu u 100% iznosu, dok se sportsko-tehničke i tehničko-umjetničke aktivnosti financiraju u ograničenom iznosu, što bi se analogno trebalo primijeniti i na lokalnoj razini.
Nadalje, u skladu s Klasifikacijom djelatnosti udruga (NN, br. 4/2015.), tehnička kultura je u klasifikaciji u Registru udruga svrstana u 13. područje djelovanja udruge (I. razina), a sastoji se od 13 djelatnosti koje spadaju u uže tehničko područje i primarno se financiraju kao javne potrebe u tehničkoj kulturi, dok su srodne djelatnosti, uključujući one koje su sportsko-tehničke i tehničko-umjetničke i hobističke navedene u drugim područjima Klasifikacije udruga.
I) Prioriteti financiranja javnih potreba Republike Hrvatske u tehničkoj kulturi u 2016. godini navedeni su po redoslijedu važnosti:
1) Cjeloživotno tehničko obrazovanje svih dobnih skupina, s naglaskom na djecu i mlade, i organiziranje manifestacija koje potiču gospodarski rast temeljen na korištenju vlastitog znanja
Cilj ovog prioriteta je stjecanje kompetencija u području tehničke kulture u neformalnom obrazovnom sustavu, usmjeravanje djece i mladih u tehničke škole i fakultete, tehnička i proizvodna zanimanja, poticanje gospodarskog rasta, konkurentnosti te zaposlenosti.
2) Smanjivanje regionalnih nejednakosti u Republici Hrvatskoj provedbom programa tehničke kulture na državnoj ili regionalnoj razini i u suradnji s različitim dionicima
Cilj ovog prioriteta je smanjivanje regionalnih nejednakosti u Republici Hrvatskoj provedbom programa tehničke kulture na državnoj ili regionalnoj razini (što uključuje organiziranje aktivnosti u različitim dijelovima Hrvatske i uključivanje korisnika iz cijele zemlje ili određene regije, s naglaskom na djecu i mlade) te poticanje suradnje s različitim dionicima društva: s nacionalnim savezima, zajednicama i udrugama tehničke kulture, kao i s ministarstvima, agencijama, obrazovnim, znanstvenim i drugim javnim ustanovama i institucijama, jedinicama lokalne (regionalne) uprave, poduzetnicima i ostalim organizacijama civilnoga društva.
3) Međunarodna suradnja i manifestacije u tehničkoj kulturi
Cilj ovog prioriteta je predstavljanje kompetencija, kreativnosti i inovativnosti, poglavito mladih, u inozemstvu.
4) Popularizacija tehničke kulture u Republici Hrvatskoj
Cilj ovog prioriteta je populariziranje tehničke kulture u široj javnosti, obilježavanje značajnih obljetnica, kao i privlačenje novih korisnika, suradnika, sponzora i donatora.
5) Uključivanje socijalno ugroženih i marginaliziranih skupina te osoba s posebnim potrebama u programe tehničke kulture
Cilj ovog prioriteta je jačanje uključenosti socijalno ugroženih i marginaliziranih skupina te osoba s posebnim potrebama u programe tehničke kulture.
II) Prijedlog prioriteta javnih potreba u tehničkoj kulturi na lokalnoj razini za 2016. godinu navedenih po redoslijedu važnosti:
1) Cjeloživotno tehničko obrazovanje svih dobnih skupina, s naglaskom na djecu i mlade, i organiziranje manifestacija koje potiču gospodarski rast
Cilj ovog prioriteta je stjecanje kompetencija u području tehničke kulture u neformalnom obrazovnom sustavu, usmjeravanje djece i mladih u tehničke škole i fakultete, tehnička i proizvodna zanimanja, poticanje gospodarskog rasta, konkurentnosti te zaposlenosti.
2) Smanjivanje regionalnih nejednakosti unutar gradova, općina i/ili županija provedbom programa tehničke kulture na lokalnoj razini i u suradnji s različitim dionicima
Cilj ovog prioriteta je smanjivanje regionalnih nejednakosti provedbom programa tehničke kulture na lokalnoj razini (što uključuje organiziranje aktivnosti u različitim dijelovima gradova ili županija i uključivanje korisnika iz cijelog područja djelovanja zajednica tehničke kulture i udruga tehničke kulture, s naglaskom na djecu i mlade) te poticanje suradnje s različitim dionicima društva: s nacionalnim savezima, zajednicama i udrugama tehničke kulture, HZTK, kao i s obrazovnim i drugim javnim ustanovama i institucijama koje djeluju na lokalnoj razini, jedinicama lokalne (regionalne) uprave, poduzetnicima i ostalim organizacijama civilnoga društva.
3) Popularizacija tehničke kulture na lokalnoj razini
Cilj ovog prioriteta je populariziranje tehničke kulture u široj javnosti, obilježavanje značajnih obljetnica, kao i privlačenje novih korisnika, suradnika, sponzora i donatora.
4) Uključivanje socijalno ugroženih i marginaliziranih skupina te osoba s posebnim potrebama u programe tehničke kulture
Cilj ovog prioriteta je jačanje uključenosti socijalno ugroženih i marginaliziranih skupina te osoba s posebnim potrebama u programe tehničke kulture.
Tehnička kultura u Klasifikaciji djelatnosti udruga
Tehnička kultura je u klasifikaciji u Registru udruga 13. područje djelovanja udruge (I. razina), a sastoji se od 13 djelatnosti (II. razina):
- Elektrotehnika, elektronika, automatika (na III. razini djelatnost se razrađuje na sljedeće: Elektrotehnika i elektronika, Automatika, Robotika, Ostale djelatnosti elektrotehnike, elektronike, automatike i robotike)
- Graditeljstvo, modelarstvo i maketarstvo (Izrada uporabnih i ukrasnih tvorevina, Samogradnja vozila, plovila, letjelica, opreme i pribora, Brodomodelarstvo i brodomaketarstvo, Raketno modelarstvo i maketarstvo, Zrakoplovno modelarstvo i maketarstvo, Željezničko modelarstvo i maketarstvo, Jedriličarsko modelarstvo, Automodelarstvo i automaketarstvo, Ostale djelatnosti modelarstva, maketarstva i graditeljstva)
- Informatika i računalstvo
- Strojarstvo i konstruktorstvo
- Komunikacijska tehnika (Radiokonstruktorstvo i samogradnja uređaja, Amaterska radiogoniometrija, CB radioamaterizam, Amaterska radiotelegrafija, Digitalne komunikacije, Satelitske komunikacije, Bežični mrežni sustavi, Ostale djelatnosti komunikacijske tehnike)
- Audiovizualne tehničke djelatnosti (Neprofesijska filmska djelatnost, Neprofesijska video djelatnost, Neprofesijska fotografska djelatnost, Podvodna fotografija, Ostale audiovizualne tehničke djelatnosti)
- Astronautika i astronomija (Amaterska astronautika, Astronomija, Ostale djelatnosti astronautike i astronomije)
- Inovatorstvo
- Cjeloživotno obrazovanje u tehničkoj kulturi
- Organiziranje i razvijanje tehničke kulture (odnosi se na nacionalne saveze tehničke kulture, zajednice tehničke kulture i HZTK)
- Poticanje kreativnosti i stvaralaštva djece i mladih u tehničkoj kulturi
- Strukovne udruge u tehničkoj kulturi
- Ostale djelatnosti iz područja tehničke kulture
Neka do ostalih područja djelovanja udruga koje imaju doticaja s tehničkom kulturom ili opisuju primjenu tehničke kulture:
- Inovatorstvo (u 4. području: Gospodarstvo)
- Djelovanje ljubitelja oldtimera (u 5. području: Hobistička djelatnost)
- Minijaturisti (u 5. području: Hobistička djelatnost)
- Izvaninstitucionalni odgoj i obrazovanje (u 9. području: Obrazovanje, znanost i istraživanje)
- Strukovne udruge u odgoju i obrazovanju (u 9. području: Obrazovanje, znanost i istraživanje)
- Tehničke znanosti (u 9. području: Obrazovanje, znanost i istraživanje)
- Popularizacija znanosti (u 9. području: Obrazovanje, znanost i istraživanje)
- Energetska učinkovitost i obnovljivi izvori energije ( u 10. području: Održivi razvoj)
- Pomoć žrtvama katastrofa i sukoba (u 16. području: Zaštita i spašavanje)
- Traganje i spašavanje (u 16. području: Zaštita i spašavanje)
- Sportske udruge razvrstavaju se i prema vrsti sporta, sukladno nomenklaturi sportova