Tehnička kultura za darovite učenike

Robotika za darovite osnovnoškolce 2017.


Tijekom proljetnih školskih praznika, od 17. do 22. travnja 2017. godine, u programu 
Robotika za darovite osnovnoškolce u Nacionalnom centru tehničke kulture u Kraljevici sudjelovalo je devet učenika 5. razreda i jedanaest učenika 6. razreda osnovnih škola iz Velike Gorice, Konjščine, Petrinje, Trnovca Bartolovečkog, Bjelovara, Đurđevca, Čavla, Ličkog Lešća, Slatine, Zadra, Čepina, Vodica, Kaštel Gomilice, Čračišća, Pazina, Čilipa, Preloga i Zagreba. Riječ je programu koji Hrvatska zajednica tehničke kulture provodi već devet godina.

Program se sastojao od nekoliko dijelova:

  1. radionice robotike na temu Izgradnja programabilne robotske tvorevine sa senzorima s uvodnim sadržajima iz elektrotehnike i elektronike (u trajanju od 16 školskih sati),
  2. radionice u kojima se razvijaju opća znanja, snalažljivost, opažanje, samostalnost i kreativnost učenika, a koje su organizirane u slobodno vrijeme učenika:
  • radionice iz osnova orijentacije i komunikacije (u trajanju od 4 školska sati nastave u učionici i 2 školska sata terenske nastave),
  • radionice izrade fotografija bez fotoaparata tehnikama Camera obscura i kemograma (u trajanju od 6 školskih sati)
  • radionica iz osnova modelarstva - izrada stalka za mobitel (u trajanju od 2 školska sata).

Tijekom šestodnevnog boravka u Nacionalnom centru tehničke kulture učenici su izradili strujne krugove i H-most, spojili su sklop prema zadanoj shemi s elektroničkim elementima te su spojili tranzistor kao prekidač simulacijom na računalu. Primijenili su svoja znanja pri izradi elektroničkog bedža (treptala) postupkom lemljenja elektroničkih elemenata na tiskanu pločicu. Izradili su jednostavnu i složenu programabilnu mehaničku konstrukciju (robotsku tvorevinu) sa sanzorima. Orijentirali su se u prostoru pomoću zemljovida i kompasa te komunicirali PMR radiostanicama. Napravili su fotografije bez fotoaparata tehnikama Camera obscura i kemograma. U modelarskoj radionici napravili su drveni stalak za mobitel koristeći ručne alate i strojeve koji su sigurnim za rad (Unimat).

Učenici su bili podijeljeni u dvije skupine ovisno o njihovim poznavanjem sučelja i programiranja i sudjelovanju na natjecanjima iz robotike, robotskog spašavanja žrtve, automatike ili na Robokupu.

Obje skupine završile su isti program, uz manje ili veće smjernice voditelja radionica.

Radionice iz područja elektrotehnike, elektronike i robotike osmislili su i vodili iskusni mentori tehničke kulture: Đula Nađ i Petar Dobrić, radionice fotografije Zlata Medak i Predrag Bosnar iz Hrvatskog fotosaveza, a radionice orijentacije i komunikacije Katarina Tomić uz potporu stručnih suradnika iz Hrvatskog saveza CB radioklubova.

Slobodno vrijeme učenika bilo je ispunjeno različitim rekreativnim i društvenim aktivnostima pod pedagoškim nadzorom. Navečer su organizirane zabavne aktivnosti u velikoj dvorani Nacionalnog centra tehničke kulture (Samo pleši, karaoke, šah i druge). Predstavnici Hrvatskog fotosaveza postavili su izložbu fotografija učenika u prostoru Nacionalnog centra tehničke kulture koja će još dugo svjedočiti o rezultatima ovog programa.

Voditelji radionica Đula Nađ i Petar Dobrić pohvalili su sve učenike za izniman trud i izvršenje svih planiranih zadataka te su istaknuli najbolje mlade robotičare:

  • Luka Kosak je pohvaljen za samostalnost u radu;
  • Lukas Njegovec je najbolje izradio robotske konstrukcije;
  • Marko Nuli je pohvaljen za najbolje ožičenje robotskog vozila;
  • Vatroslav Bočkaj Bundara pohvaljen je za izradu najboljeg robotskog vozila;
  • Martin Vrbovčan je proglašen najaktivnijim robotičarem.

U anonimnoj anketi na kraju programa učenici su ocijenili korisnost programa prosječnom ocjenom 4,85, a najbolji robotičari (oni koji su najuspješnije riješili sve zadatke) prema mišljenju učenika bili su Marko Nuli i Andrej Klaić.

Neki od zabilježenih dojmova učenika iskazanih u anketi na kraju programa su:
„Naučio sam spajati žice na elektrotehnici, raditi strujne krugove, lemiti, programirati robota na robotici, koristiti krivinomjer, izračunati azimut i kontraazimut u orijentaciji, služiti se voki-tokijem u komunikaciji.“
„Primijenit ću to znanje za buduća natjecanja.“
„Naučio sam nove stvari na svim radionicama...“
„Naučio sam lemiti, fotografirati pomoću Camere obscure i crtati kemikalijama.“
„Ponosan sam jer sam na elektrotehnici napravio sovu s trčećim svjetlom.“ 
Najzanimljivija mi je bila „izrada fotografija, programiranje robota i strujni krugovi.“
„Najteže mi je bilo kada mi je motor na kolicima krepao i nisam znao što da radim.“
„Najteže mi je bilo složiti žice.“
O radionici fotografije mislim: „super je, no dugo treba da se slika napravi.“
Najzanimljivije mi je bilo „snalaženje u prirodi i elektrotehnika.“
„Bilo mi je lijepo izrađivati crno-bijele slike.“
„Radionice orijentacije i komunikacije su bile zanimljive, naučili smo neke nove stvari o snalaženju u prirodi i ponovili neke stvari koje bi trebali znati za cijeli život.“
Ponosna sam jer sam „izradila fotografiju koja je završila na izložbi.“

Tijekom proljetnih školskih praznika u Nacionalnom centru tehničke kulture organizirana je i Proljetna škola tehničkih aktivnosti Hrvatske zajednice tehničke kulture za učenike iz Virovitičko-podravske županije i Proljetna škola Hrvatskog saveza CB radioklubova.

 

Bilten programa možete preuzeti ovdje.

Fotogaleriju možete pogledati ovdje.

Robotika za darovite osnovnoškolce 2016.

Tijekom proljetnih školskih praznika, od 20. do 25. ožujka 2016. godine, u programu Robotika za darovite osnovnoškolce u Nacionalnom centru tehničke kulture u Kraljevici sudjelovalo je 7 učenika 5. razreda i 14 učenika 6. razreda osnovnih škola iz Križa, Pregrade, Dvora, Ozlja, Karlovca, Varaždina, Đurđevca, Daruvara, Kastava, Slatine, Pakraca, Vrpolja, Zadra, Višnjevca, Vodica, Kaštel Gomilice, Pazina, Murskog Središća i Zagreba.

Bilten radionice 2016.

Bilten radionice 2015.

 

Učenici iz 15 županija i Grada Zagreba na radionici robotike za darovite osnovnoškolce 2014.

Šestu radionicu robotike za darovite osnovnoškolce provela je Hrvatska zajednica tehničke kulture tijekom školskih proljetnih praznika u Nacionalnom centru tehničke kulture u Kraljevici. Riječ je o programu čiji su ciljevi omogućiti darovitim učenicima petih i šestih razreda osnovnih škola bavljenje robotikom na visokoj razini, popularizirati robotiku među djecom i mladima te ih potaknuti na uključivanje u natjecanje mladih tehničara u području robotike i robotskog spašavanja žrtve, u Robokup i Robotičku alku. Među svim granama tehnike upravo je robotika odabrana za rad s darovitom djecom jer obuhvaća znanja iz elektrotehnike i elektronike te primjenu informatike(programiranje) pa je stoga jedna od najperspektivnijih područja tehničke kulture.

Od 13. do 18. travnja 2014. godine na ovoj šestodnevnoj radionici sudjelovalo je 19 učenika 5. i 6. razreda osnovnih škola iz 15 županija i Grada Zagreba. Učenike su za sudjelovanje na radionici preporučili njihovi učitelji tehničke kulture (jedan iz svake županije) koji su kao mentori sudjelovali na 56. natjecanju mladih tehničara i 2. smotri mladih poduzetnika (u školskoj godini 2013./2014.).

Tijekom trajanja radionice učenici su bili podijeljeni u dvije skupine (A i B) i obje skupine izvršile su planirani program. Učenici iz A skupine imali su veće predznanje i samostalnije rješavali zadatke. Većina učenika iz B skupine imala je manje predznanje tako da je rad s njima zahtijevao češće demonstracije, davanje smjernica i objašnjenja voditelja radionice.

Radionicu iz područja elektrotehnike, elektronike i robotike vodili su iskusni mentori tehničke kulture: Đula Nađ, Ana Berač i Petar Dobrić, a koordinator radionice bio je Hrvoje Vrhovski. Radionica je trajala 30 školskih sati, sadržavala je sljedeće teme: Izvori napajanja, strujni krug i indikacija stanja; Obični i izmjenični prekidač u strujnom krugu, ispitivanje strujnog kruga mjernim instrumentom; Svojstva elektroničkih elementa; Mjerenje i određivanje vrijednosti električnog otpora univerzalnim mjernim instrumentom;Određivanje vodljivosti dioda pomoću mjernog instrumenta i strujnog kruga te demonstracija montažne sheme spoja; Tranzistor kao prekidač; Izrada sklopa za upravljanje (Bubi prati crtu); Jednostavna mehanička konstrukcija; Složena mehanička konstrukcija; Složena mehanička konstrukcija s različitim vrstama prijenosa gibanja; Spajanje i instaliranje sučelja (kontrolera) s računalom, spajanje žaruljica robota s kontrolerom, programiranje i demonstracija kretanja robota i Dogradnja složene mehaničke konstrukcije u autonomnog robota.

Kako bi učenike upoznali s orijentacijom i komunikacijom - novim područjem u P-kategoriji natjecanja mladih tehničara kojim koordinira Hrvatska zajednica tehničke kulture - organizatori su pripremili radionicu s terenskom nastavom iz orijentacije i komunikacije. Radionicu iz osnova orijentacije i komunikacije vodili su ĐukaPelcl i Davor Marković, a trajala je 7 školskih sati.

U slobodno vrijeme za učenike je organizirano upoznavanje znamenitosti grada Kraljevice te razne društvene igre (pantomima, Sačuvaj svoj balon, Samo pleši i karaoke).

Radionica robotike za darovite osnovnoškolce organizirana je u okviru Male proljetne škole tehničkih aktivnosti Hrvatske zajednice tehničke kulture. U programu Male proljetne škole sudjelovalo je 42 učenika osnovnoškolske i srednjoškolske dobi iz cijele Hrvatske. Školu su posjetile predstavnice Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta: Vera Šutalo, načelnica Sektora za zajedničke poslove i programe i Ivana Pilko Čunčić, voditeljica Službe za posebne programe, strategije i međunarodnu suradnju, te prof. dr. sc. Ante Markotić, predsjednik Hrvatske zajednice tehničke kulture.

Izdvojeni dojmovi učenika o radionici:

  • Ocjena 5 je zato što sam naučila novo što u školi možda neću moći.
  • Naučio sam lemiti, spajati strujni krug i orijentirati se. Sve ostalo sam znao i prije i zbog toga je 4.
  • Naučio sam slagati robota, elektroniku, orijentirati se, programirati.
  • Naučio sam kako serijski spajati elektroničke sklopove, lemiti elektroničke sklopove tako da rade.
  • Najviše mi se svidjela komunikacija jer ima puno prakse, ali i elektronika.
  • Najviše mi se dojmio robot Bubi kojeg smo sami napravili.
  • Svidjelo mi se to što smo lemili i radili Bubija, a dojmile su mi se utrke i način podešavanja Bubija.
  • Sve je super, samo malo bolja hrana u manjim porcijama…
  • Najviše mi se svidjelo što smo se igrali na X-Box. Centar je dobro uređen, a učitelji su zabavni i smiješni.
  • … kada je došao X-Box sve je bilo izvrsno.
  • Profesori su bili super, znaju se šaliti, ova škola je za mene naj.
  • Profesori su izvrsni, vrijeme je bilo popunjeno, nismo se dosađivali.
  • Sve mi se svidjelo, jedino hrana nije bila nešto.
  • Radionica je tako dobra daje uopće ne bih mijenjao.
  • Znanje iz robotike primijenit ću u stvarnom životu, ali ne znam kada.
  • Nadam se da ću doći i sljedeće godine.


Ovo je samo jedna od aktivnosti koju Hrvatska zajednice tehničke kulture organizira u Nacionalnom centru tehničke kulture u Kraljevici. Ove godine posebno ističemo desetodnevnu 7. ljetnu školu tehničkih aktivnosti za učenike osnovnoškolskog uzrasta te terenske nastave i škole u prirodi u prostoru Nacionalnog centra tehničke kulture.

Bilten radionice možete preuzeti ovdje.

 

 

Arhiva programa robotike za darovite osnovnoškolce

Bilten radionice 2013.
Fotogaleriju radionice robotike za darovite osnovnoškolce 2013. možete pogledati ovdje
Radionica robotike za darovite osnovnoškolce 2011.
Bilten radionice 2011.
Radionica robotike za darovite osnovnoškolce 2010.
Radionica robotike za darovite osnovnoškolce 2009.
Radionica robotike za darovite osnovnoškolce 2008. 

 

vrh stranice