Uključivanje socijalno ugroženih skupina u aktivnosti tehničke kulture

20.12.2014.

Hrvatska zajednica tehničke kulture u svoje programe uključuje učenike s govorno-slušnim poteškoćama, intelektualnim i motoričkim smetnjama te maloljetnike neprihvatljivog ponašanja.

Programi tehničke kulture za učenike s govorno-slušnim poteškoćama

HZTK je u suradnji s OŠ Poliklinike SUVAG iz Zagreba organizirala raznovrsne programe tehničke kulture za učenike s govorno-slušnim poteškoćama: Fotolov na zmajeve, Osnove informatike i Osnove robotike.

Fotolov na zmajeve
Šesti Fotolov na zmajeve održan je tijekom proljetnih školskih praznika od 7. do 11. travnja 2014. Radionica je trajala 26 sati, objedinjavajući četiri aktivnosti: modelarsku radionicu izrade zmajeva, radionicu osnova digitalne fotografije, puštanje zmajeva s fotografiranjem događanja i organiziranja izložbe. Ove aktivnosti pogoduju rehabilitaciji djece s poteškoćama u govoru i slušanju, razvijaju koncentraciju, motoriku te potiču komunikaciju i timski rad.
Šest učenika OŠ SUVAG bilo je podijeljeno u dvije grupe i naizmjenično su pohađali radionicu digitalne fotografije i modelarsku radionicu. Na modelarskoj radionici svaki je polaznik izradio dva različita zmaja: kutijasti i romboidni, a na fotografskoj radionici polaznici su savladali osnove fotografiranja digitalnim fotoaparatom.
Na kraju ovog programa učenici su puštali i fotografirali zmajeve na livadi Kišobran u zagrebačkom parku Maksimir.

Osnove informatike
Radionicu osnova informatike u trajanju od 12 sati, provedenu u OŠ Poliklinike SUVAG, pohađalo je 12 učenika od petog do sedmog razreda. Radionica je održana tijekom proljetnih školskih praznika od 7. do 11. travnja 2014. Polaznici radionice naučili su prepoznati razliku između podatka i informacije, nabrojiti i opisati vanjske dijelove računala, imenovati dijelove programskog prozora, razlikovati dijelove radne površine, obavljati osnovne operacije s mapama i datotekama, upotrebljavati jednostavan program za pisanje tekstova, osnove obrade teksta i pohranjivanje teksta u odabranu mapu na disku.

Osnove robotike
Robotika kao multidisciplinarna znanost zahtijeva povezivanje više grana tehnike – strojarstvo, elektrotehniku i informatiku. Radionica robotike u trajanju od 58 sati održana je tijekom godine, a pohađalo ju je 10 učenika OŠ SUVAG. Uvod u robotiku započeo je osnovama konstrukcije robota te učenjem o glavnim mehanizmima za prijenos gibanja. Nakon praktičnog dijela slijedila je izrada jednostavne mehaničke konstrukcije koja prikazuje prijenos gibanja pomoću zupčanika. Drugi dio radionice, vezan uz elektrotehniku, uključio je izradu jednostavnih strujnih krugova te izradu strujnog kruga za upravljanje radom vrtuljka. Kao programski jezik za programiranje robota korišten je slikovni programski jezik RoboPro koji je prilagođen dobi polaznika. Dio vremena utrošen je za pripremu učenika za natjecanje Robokup. Jedna tročlana ekipa sudjelovala je na ovogodišnjem Robokupu i osvojila drugo mjesto u ukupnom poretku. Rad s učenicima OŠ Poliklinike SUVAG zahtijeva velike pripreme i prilagođavanje programa zbog njihovih specifičnih sposobnosti i mogućnosti.

Tehničke radionice za djecu s neurorazvojnim i motoričkim smetnjama

Hrvatska zajednica tehničke kulture je u suradnji sa Specijalnom bolnicom za zaštitu djece s neurorazvojnim i motoričkim smetnjama u Zagrebu i Centrom za odgoj i obrazovanje Goljak u Zagrebu održala niz tehničkih radionica za djecu s neurorazvojnim i motoričkim smetnjama. Radionice su održane u periodu od 30. lipnja do 11. srpnja 2014., u ukupnom trajanju od 40 sati. Programom je obuhvaćeno dvadeset i osmero djece koja su izradila raketu na zračni pogon, slagala raznovrsne uporabne predmete iz priređenih dijelova (kutija za olovke, itd), izradila elektroničkog svjetlećeg kukca, animirane likove šišmiša i slično.
Cilj ovih radionica je omogućiti stjecanje raznovrsnih znanja i vještina kroz izradu različitih tehničkih tvorevina od drveta, plastike, papira itd. Provođenje tehničkih radionica u kombinaciji s redovnom terapijom koju djeca primaju u bolnici doprinosi poboljšanju njihove motorike, potiče komunikaciju i međusobnu toleranciju.

Program za djecu s Downovim sindromom

Hrvatska zajednica tehničke kulture u suradnji s Hrvatskom zajednicom za Down sindrom pokrenula je kreativne tehničke radionice namijenjene djeci s Down sindromom.
Prvu radionicu je pohađalo 6 učenika, trajala je četiri sata, a održana je 10. svibnja 2014. Djeca su zajedno s roditeljima izradila nekoliko ukrasno-uporabnih predmeta: kutiju za olovke, animiranu figuru šišmiša na kvačici i značku sa svojim imenom.

Drugu radionicu je pohađalo sedmero djece, a održana je 14. lipnja 2014. u trajanju od četiri sata. Polaznici radionice su izradili Skocovu elektroničku značku. Na radionicama su djeca rabila raznovrsne materijale, alate i pribor: škare, ljepilo, olovke i bojice, pištolj za vruće lijepljenje i lemilicu.

Treća radionica održana je 22. studenog 2014. trajala je četiri sata, a pohađalo ju je četvero polaznika. Polaznici – djeca s Down sindromom uz pomoć roditelja i uz vodstvo djelatnika HZTK izrađivali su raketu od papira, lansirnu rampu od plastičnih cijevi. Gotovu raketu lansirali su u dvorištu.
Sudionici radionica razvijaju svoje motoričke sposobnosti, međusobnu komunikaciju i suradnju.

Radionice za djecu s intelektualnim i fizičkim poteškoćama

Hrvatska zajednica tehničke kulture i Zajednica tehničke kulture grada Požege organizirali su u Udruzi "MI" dvodnevnu modelarsku radionicu održanu 4. i 5. rujna 2014. u Požegi. Uz stručno vodstvo djelatnika iz Hrvatske zajednice tehničke kulture, djeca i volonteri Udruge "MI" izrađivali su na malim modelarskim strojevima razne ukrase, suvenire i uporabne predmete. Radionicu je pohađalo 12 polaznika.


STOP program

Hrvatska zajednica tehničke kulture se, na inicijativu Udruge sudaca za mladež, obiteljskih sudaca i stručnjaka za djecu i mladež, uključila u Stop program - pilot projekt koji je maloljetnicima umjesto prekršajnog postupka ponudio sudjelovanje u aktivnostima udruga.

Po dovršetku druge faze ovog projekta, za područje Medveščaka i Centra Grada Zagreba, stručnoj javnosti je 1. travnja 2014. godine u Zagrebu prikazano kako je projekt protekao i postignuti rezultati. STOP program su predstavili Lana Peto Kujundžić, predstavnica Udruge sudaca, Mirjana Vukov Colić, predstavnica stručnih osoba, Bojan Floriani iz Hrvatske zajednice tehničke kulture, kao predstavnik udruga i evaluatorica dr. sc. Marina Ajduković. Zainteresiranim posjetiteljima je prikazano kako su mlađi maloljetnici preuzeli odgovornost za vlastito ponašanje i poduzeli aktivnosti za popravak štete kada je to bilo moguće. Stručne osobe su podučile maloljetnike kako bi razumjeli da je njihovo ponašanje utjecalo na druge ljude koji ih okružuju; kako bi shvatili da je ponašanje njihov izbor i da je taj izbor mogao biti drugačiji. Maloljetnicima se predočilo da je pozitivno ponašanje priznanje onima koje su ugrozili i ponudila im se mogućnost promjene kako bi izbjegli takva ponašanja u budućnosti.
STOP program je predstavljen i 2. travnja 2014. na TV postaji Z1 u sklopu emisije Zoom Zagreb.
Ovaj program prepoznala je i Hrvatska udruga menadžera sigurnosti čijom je Odlukom Udruga sudaca za mladež, obiteljskih sudaca i stručnjaka za djecu i mladež osvojila Hrvatsku veliku nagradu sigurnosti 2014 u kategoriji Za najbolji projekt NVO za sigurnost zajednice.

vrh stranice