10.02.2017.
Prekrasna tri dana obilježilo je druženje modelara svih uzrasta iz Hrvatske zajedno s čak osam europskih zemalja na, slobodno se može reći, najboljoj zimskoj regati za radio-upravljive (RU) jedrilice koja se održava u Europi. Pripreme i najava regate sežu u rujan 2016. godine, ali to je normalno ako se nešto želi napraviti kvalitetno i na visokoj organizacijskoj razini. Takav pristup organizaciji već godinama prepoznaju inozemni natjecatelji, koji se svake godine vraćaju, a sa sobom dovode i svoje prijatelje. Isto tako, djeca i mladi dobili su jedinstvenu priliku razmotriti nove taktike, inovacije te vještine starijih kolega ne bi li se još snažnije razvila i mlada populacija RU jedriličara. također, brojni roditelji popratili su djecu doputovavši isključivo radi navedenog događanja u samu Rogoznicu.
Priča je krenula prije 11 godina, kad je ostao jedan jedini slobodan termin u tada vrlo bogatom kalendaru regata jedrilica ove klase. Već se godinama prije ustalila praksa da je gotovo svaki klub u Hrvatskoj koji njeguje jedrenje radio-upravljanim modelima imao svoj tradicionalni termin za organiziranje regate. Medu tih desetak regata nova se mogla smjestiti samo u stalno izbjegavanom siječnju. Naravno, vremenski uvjeti koji uobičajeno vladaju u tom razdoblju odbijali su sve od ideje šetanja rivom s daljinskim upravljačem u rukama, ali rogoznička mikroklima i velika količina „visokih“ siječanjskih temperatura u statističkim podacima meteoroloških postaja prevagnule su na stranu organizatora.
Organizacije događaja prihvatio se Jedriličarski klub „Val“ iz grada Šibenika s g. Hrvojem Duvančićem na čelu dok su g. Z. Jelačić i g. J. Marasović brinuli o DragonForce klasi držeći predavanja, radionicu i pokazne vježbe uz koje se odvijao i natjecateljski program kroz dva regatna polja. S obzirom na dislociranost lokacije u odnosu na klupsku bazu, to nije baš zanemariv logistički pothvat, ali složnost svih članova Organizacijskog odbora i dobra uigranost volontera svake godine rezultiraju kvalitetnim jedriličarskim događajem.
Događanje u Rogoznici i ove je godine je iskorišteno za promoviranje radio-upravljanog jedrenja među najmlađima. U petak, 20. siječnja 2017. pomno su se pripremali modeli za nadolazeće predavanje, radionicu i regatu, vršio se servis i provjera elektormotora te su svi modeli 'natrimani' kako bi djeca i mladi imali izjednačene uvjete i podjednaku vjerojatnost ne bi li što pravednije iskazali svoje znanje i vještine u RU jedrenju. U to, pripremljena je i cijela flota s regatnim plutačama, sve spremno za sastavljanje i aktivno sudjelovanje mlađih sudionika. U pripremi modela sudjelovali su mladi 'zentani' zajedno s instruktorima s kojima su marljivo radili u brodomodelarnici ne bi li sve bilo usavršeno za nadolazeće radionice i sami natjecateljski program. Također, ponovljena su i pravila klase koja uvijek nose veliku važnost prilikom odmjeravanja međusobnih snaga. U subotu, 21.01. organizirana je radionica uz predavanje za sve zainteresirane osnovnoškolce iz Rogoznice, ali i one nešto starije. Radionica je organizirana s jedrilicama klase DragonForce – RG65 koje predstavljaju najveći interes djeci, a pružena im je iznimna prilika promatranja i IOM klase uz razgovor s bivšim svjetskim i europskim prvacima koji uvijek srdačno i strpljivo odgovaraju na upite malenih glavica koje pršte zanimanjem za rad ove tehničke kulture u RH. I inače se slične radionice održavaju po zainteresiranim jedriličarskim klubovima i osnovnim školama, a vodi ih Josip Marasović, osoba neiscrpne energije i beskrajnog strpljenja za odgovaranje na bezbrojna pitanja malenih zainteresiranih glavica.
Spomenute su jedrilice, za razliku od jedrilica klase IOM, polugotovi tvornički proizvodi koji su cjenovno vrlo povoljni te su dostupni širokom krugu zainteresiranih. Te njihove karakteristike klasa radio-upravljanih jedrilica, koja djeluje pri Hrvatskom jedriličarskom savezu, a u suradnji s Hrvatskom zajednicom tehničke kulture, pokušava iskoristiti za povećanje broja budućih modelara i aktivnih članova HZTK-a i HJS-a te za sada uspješno povećava broj upita i izravnan interes raznih zainteresiranih klubova i osnovnih škola.
Dio njihova programa djelovanja u Rogoznici bio je i taj da su u imali i svoj odvojeni natjecateljski program pri kojemu su iskazali vještine i naučeno znanje. Na to događanje stigle su mlade snage iz same Rogoznice, Biograda i Splita, pa čak i s Visa. Do kraja dana na svom regatnom polju uspjeli su odjedriti čak 13 plovova, a medu njima je najuspješniji bio mladi Juraj Maroević iz JK-a „Zenta“. Posebno je važno istaknuti kako su sva djeca i mladi pregledavali IOM modele i uspoređivali značajke svih različitih modela s vlastitima učeći pritom od iskusnih profesionalaca u vodama RU jedrenja iz cijelog svijeta te od bivših svjetskih i europskih prvaka, domaćih i stranih uz to. Također im je bilo omogućeno razmotriti elektroničke komponente i tehnička rješenja najnovijih IOM modela čime su stvorene ideje za implementiranjem istih i na DragonForce jedrilicama koje su im na raspolaganju. Navedeno omogućuje djeci i mladima dodatni ubrzani rast i razvoj te učenje s mentorima koji svesrdno prenose znanja na mlađe generacije.
Inače, IOM klasa je jedrilica na daljinsko upravljanje čiji je glavni znak prepoznavanja njihova dužina od jednog metra. Riječ je o jedrilicama koje se izrađuju prema pravilima što ih priznaje svjetska modelarska organizacija, a jedri se po pravilima svjetske jedriličarske federacije. Drugim riječima, iako su jedrilice malene, a kormilari nisu na njima, moraju se poštivati sva pravila i poznavati sve taktike jedrenja, namještanja modela i općenito pripreme morskog bolida kao na jedrilicama bilo koje veličine. Uz bok IOM klasi u Rogoznici se našla DragonForce RG65 klasa koja cilja prvenstveno djecu i mlade koji ostvaruju sve veći odaziv i želju za priključivanjem HZTK-u i HJS-u unutar rada ove mlade klase. Trup veličine do 65cm omogućava jednostavniji prijenos i niže troškove proizvodnje te održavanja samih RU jedrilica DragonForce što pridonosi ubrzanom širenju te popularizaciji diljem Lijepe Naše.
Jedina važnija razlika u odnosu na velike imenjakinje leži u tome što ove jedrilice nemaju ograničenja po snazi vjetra koji vlada na regatnom polju. Velike jedrilice – krenuvši već od optimista pa do velikih krstaša – imaju „manu“ što prestaju regatno jedriti po vjetrovima koji prelaze brzine od oko 25 čvorova. Tada dolazi u pitanje sigurnost posada i plovila, ali zato klasa IOM s tim nema problema. Čak se i u Rogoznici jedne godine jedrilo po jakom jugu čiji su refuli često prelazili 30 čvorova.
Za takve se uvjete samo stave jedra manje površine, jedrilica se 'natrima' na potreban način i može se dati start.
Više informacija o ovom događanju, modelarstvu, zajedno s podacima za kontakt, dostupne su na službenim modelarskim stranicama Hrvatskog jedriličarskog saveza www.ru.hjs.hr.