Stručno osposobljavanje učitelja (mentora) tehničke kulture iz škola i udruga u veljači 2012. u NCTK

16.01.2012.

HZTK organizira program stručnog usavršavanja u područjima natjecanja mladih tehničara za učitelje (mentore) tehničke kulture koji djeluju u školama ili udrugama. Radionice će se provesti u veljači 2012. u NCTK u Kraljevici.

Organizator programa

Organizator stručnog usavršavanja učitelja tehničke kulture je Hrvatska zajednica tehničke kulture, Dalmatinska 12, Zagreb.

Ciljevi programa

Kratkoročni cilj:

  • osposobiti učitelje (mentore) koji djeluju u osnovnim školama ili udrugama tehničke kulture za samostalnu pripremu učenika na natjecanju mladih tehničara u navedenim područjima.

Dugoročni ciljevi:

  • povećati broj učenika u natjecanju mladih tehničara na školskoj/klupskoj razini;
  • omogućiti učiteljima kvalitetniju pripremu učenika na natjecanju iz graditeljstva, obrade materijala, elektrotehnike, elektronike i robotike;
  • povećati znanje i vještine učenika u natjecanju mladih tehničara;
  • potaknuti organiziranje izbornih, izvannastavnih ili izvanškolskih odgojno-obrazovnih aktivnosti tehničke kulture u osnovnim školama i udrugama tehničke kulture;
  • unaprijediti kvalitetu provođenja nastave u predmetu tehničke kulture.

Zadaci

Temeljne zadaće stručnog usavršavanja u svim područjima je da učitelji (mentori):

  • ovladaju znanjem i vještinom potrebnom za pripremu učenika u natjecanju mladih tehničara i provedbu izbornih, izvannastavnih ili izvanškolskih aktivnosti;
  • usvoje nova i sistematiziraju prethodna znanja i vještine;
  • budu potaknuti na organiziranje i provedbu izbornih, izvannastavnih ili izvanškolskih odgojno-obrazovnih aktivnosti u kojima će sudjelovati njihovi učenici.

Polaznici programa

Polaznici programa su učitelji (mentori) tehničke kulture koji djeluju u osnovnim školama ili udrugama tehničke kulture, a koji se žele aktivnije uključiti u natjecanje mladih tehničara i provedbu aktivnosti tehničke kulture. U stručnom osposobljavanju po području može sudjelovati 15 do 20 učitelja (mentora) tehničke kulture (po području).

Voditelj stručnog usavršavanja

Voditelj stručnog usavršavanja bit će učitelj koji je nositelj izrade zadatka u pojedinom području na natjecanju mladih tehničara u školskoj godini u kojem se organizira natjecanje, a koji je ujedno i član Državnog povjerenstva natjecanja mladih tehničara u Republici Hrvatskoj. Uz njega će tijekom programa biti suvoditelj - organizator programa koji je djelatnik Hrvatske zajednice tehničke kulture (Hrvoje Vrhovski).

Voditelji usavršavanja po područjima:

  • graditeljstvo – Ivan Rajsz, prof.
  • obrada materijala – Zvonko Koprivnjak, prof.
  • elektronika – Marino Čikeš, prof.
  • elektrotehnika – Dragan Stanojević, prof.
  • robotika – Ivica Kolarić, prof.         

Mjesto provedbe programa

Stručno usavršavanje bit će organizirano u Nacionalnom centru tehničke kulture u Kraljevici, Strossmayerova 32, u dva termina:

  • 10. do 12. veljače 2012. za područje robotike i elektrotehnike,
  • 17. do 19. veljače 2012. godine za područje graditeljstva, obrade materijala i elektronike.

Način i uvjeti organiziranja programa

Program stručnog osposobljavanja izvodi se u obliku radionice kroz teorijsku i praktičnu nastavu i to u učionici Nacionalnog centra tehničke kulture u Kraljevici. Program traje ukupno 14 školskih sati, u blok satima, kao vikend-radionica od petka popodne do nedjelje prijepodne.
Učionica u kojoj se provodi nastava je potpuno opremljena svim potrebnim alatom, materijalom, priborom i opremom koja je potrebna za prijenos i samostalno usvajanje znanja i vještina, a svaki polaznik ima svoje radno mjesto. Voditelj stručnog usavršavanja pripremit će i dati organizatoru programa popis potrebnog alata, materijala, pribora i opreme koja je potrebna za provedbu radionice.

Metode poučavanja i učenja

Praktični dio nastave provodi se odgovarajućim nastavnim metodama: metodom demonstracije, uvježbavanje radnih postupaka, sistematizacijom sadržaja. Radne zadatke polaznici izvode većim dijelom samostalno, a tamo gdje je to potrebno uvode se i metode timskog i grupnog rada.

Vrednovanje usvojenih znanja, sposobnosti i vještina

Ocjenjivanje i vrednovanje u većem dijelu programa izvest će se samovrednovanjem što znači da će polaznici sami procijeniti svoju osposobljenost u pojedinim sadržajima.

Potvrda o stručnom usavršavanju

Potvrdu o stručnom usavršavanju kojom će polaznik biti osposobljen za samostalnu pripremu učenika u natjecanju mladih tehničara i provedbu odgojno-obrazovnih aktivnosti u području elektrotehnike izdat će se nakon preporuke voditelja stručnog usavršavanja. U potvrdi će biti navedeno ime i prezime polaznika, OIB, naziv i mjesto ustanove iz koje dolazi, vrijeme, mjesto i trajanje usavršavanja, ime i prezime voditelja te sadržaj programa.

Prijava zainteresiranih učitelja

Rok za prijavu zainteresiranih učitelja za radionice robotike i elektrotehnike je do ponedjeljka 6. veljače 2012. godine, a za radionice graditeljstva, obrada materijala i elektronike je do ponedjeljka 13. veljače 2012. godine.

Prijavnicu za radionice robotike i elektrotehnike možete preuzeti ovdje, a prijavnicu za radionice graditeljstva, obrade materijala i elektronike možete preuzeti ovdje.

Ispunjenu prijavnicu molimo dostavite najkasnije do 6. veljače. 2012. (robotika i elektrotehnika), odnosno 13. veljače 2012. (graditeljstvo, obrada materijala, elektronika) e-mailom na adresu: arijana.kanjuh@hztk.hr ili faksom na broj 01/4846-979.

Plaćanje kotizacije (nakon potvrde organizatora o održavanju radionice!) do srijede 8. veljače 2012. (robotika i elektrotehnika), odnosno, do srijede 15. veljače 2012. (graditeljstvo, obrada materijala, elektronika), na sljedeći žiro-račun Hrvatske zajednice tehničke kulture, Zagreb, Dalmatinska 12, otvoren u Zagrebačkoj banci: 2360000-1101559470, poziv na broj: 101 (ne treba upisivati model), s naznakom: "Radionica–Stručno usavršavanje–(upisati područje)- kotizacija"

Troškovi stručnog usavršavanja - kotizacija

Kotizacija uključuje troškove predavača i korištenja materijala i opreme u NCTK. Područja imaju drugačiji iznos kotizacije zbog različitih cijena pribora, materijala i alata.

Cijena kotizacije po područjima:

  • graditeljstvo - 400,00 kn
  • obrada materijala - 400,00 kn
  • elektronika – 600,00 kn
  • elektrotehnika – 500,00 kn
  • robotika - 500,00 kn

Organizacija i troškovi smještaja i dolaska u Kraljevicu

Dolazak u Kraljevicu je u vlastitoj organizaciji.
Smještaj u Hotelu „Kraljevica“ nije uključen u kotizaciju, već će ga učitelji platiti pri odjavi iz hotela. Dva puna pansiona (od večere u petak do ručka u nedjelju) u dvokrevetnim sobama uz boravišnu pristojbu iznose 439,00 kuna.
Smještaj se može platiti gotovinom na recepciji hotela prilikom odjave ili unaprijed preko predračuna (R1) koji glasi na školu ili udrugu s tim da treba ranije nazvati hotel na broj 051/281-250 i tražiti predračun (obavezno pripremiti OIB). Predračun treba tražiti nakon potvrde organizatora o održavanju radionice.

Učitelji mogu i sami organizirati smještaj, no ukoliko se žele hraniti u hotelu, trebaju to naglasiti.

Sadržaj programa po područjima

 1)  Graditeljstvo

Program graditeljstva u šestom razredu nudi nam poučavanje o osnovnim područjima graditeljstva. Podjela graditeljstva na visokogradnju i niskogradnju te izbor mjerila i materijala, uvode nas u osnove graditeljstva. Važnost maketa u svijetu računala i 3D programa potrebno je utvrditi kroz poučavanje o marketingu. Pružanje investitoru što kvalitetnijeg pogleda na građevine čiju će gradnju financirati, ima izuzetnu važnost u odluci investitora da uloži svoj novac. Makete i modeli koje izrađujemo na nivou osnovnog obrazovanja prilagođene su uzrastu učenika. Materijali se lako obrađuju te nije potreban rad strojevima koji zahtijevaju kvalitetnu zaštitu na radu.

Uvodni dio:

  •  Prezentacija

Glavni dio:

  • Izrada tehničke tvorevine: most

1. Mjerila i njihova primjena u maketarstvu i modelarstvu
2. Radionički crteži – čitanje crteža i sastavnice
3. Odabir materijala prema podacima iz sastavnice.
4. Ocrtavanje materijala – pribor za ocrtavanje
5. Pravila pri izrezivanju pozicija od materijala.
6. Obrada pozicija i njihovo spajanje u tehničku tvorevinu.
7. Finalno oblikovanje tehničke tvorevine
8. Priprema obrane rada.
9. Utvrditi greške koje se javljaju pri izrade makete ili modela.

Završni dio:

1. Pregled tehničke tvorevine i utvrđivanje vrijednosti prema kvaliteti rada – bodovanje.
2. Pitanja i prijedlozi
3. Utvrđivanje vrijednosti predavanja od strane sudionika

Cilj:

Osposobiti učitelje za što kvalitetnuju pripremu učenika za natjecanje iz tehničke kulture u području graditeljstvo – 6 razred: H - program

Zadaci:

  • izrada tehničke tvorevine – mosta prema tehničkoj dokumentaciji
  • usvojiti znanja o načinu ocrtavanja izrezivanja i oblikovanja pozicija i tehničke tvorevine nakon spajanja.
  • upoznati sudionike sa osnovnim podacima koji su potrebni u pripremi obrane rada.
  • upoznati sudionike sa najčešćim greškama koje se javljaju pri izradi makete ili modela.
  • omogućiti sudionicima da samostalno ocjene kvalitetu svog rada i rada predavača radionice.

2)  Obrada materijala

 Teme Broj školskih sati
1. Uvodni dio - upoznavanje s zadacima radionice 2
2. Osnove tehničkog crtanja - kratak sažetak 2
3. Praktični rad - Izrada kutije
3.a Ocrtavanje na materijalu 2
3.b Obrada materijala: rezanje, bušenje, brušenje, oblikovanje...  3
3.c Sastavljanje kutije spajanjem pozicija: lemljenjem, zakovicama, vijcima    2
3.d Završna kontrola, eventualni popravci i dodatni elementi  2
4. Provjera funkcionalnosti i evaluacija    1

 Razrada tema unutar svake nastavne cjeline

Uvodni dio (Frontalni rad, Ppt prezentacija)
- sistematizacija i utvrđivanje važnijih postojećih znanja vezanih uz vrste i obradu materijala.

Glavni dio (Individualni rad)

Osnove tehničkog crtanja

 - podsjetnik na osnove tehničkog crtanja

Praktični rad – Izrada kutijice za nakit

  • obrada sastavnih elemenata kutije (ocrtavanje, izrezivanje materijala, bušenje, zakivanja, lemljenje, brušenje, oblikovanje)
  • sastavljanje kutije
  • provjera funkcionalnosti

Završni dio
  - vrednovanje usvojenih znanja, sposobnosti i vještina

Znanja, sposobnosti i vještine koje se stječu završetkom programa

Polaznici programa stječu sposobnosti i vještine potrebne za kvalitetnu pripremu učenika za natjecanje iz područja obrade materijala.

Vrednovanje usvojenih znanja sposobnosti i vještina:

Vrednovanje će se provesti jednim od dva ponuđena načina:

1) Klasičnim načinom ocjenjivanja gdje će se broj sakupljenih bodova kod zadatka teme „Izrada kutije za nakit“ pretvorio u ocjene od 1 (nedovoljan) do 5 (odličan) .

2) Rangiranje sukladno Bloomovoj taksonomiji - tri kategorije (kognitivna, afektivna i psiho-motorička) s ocjenama koje idu od razine „zapamćivanje“ do razine „stvaranje“.
 

3)  Elektrotehnika

Tema Broj školskih sati
Električne instalacije:
Elektroinstalacijski materijal-vrste i oznake prema HRN 1
Simboli i sheme u elektrotehnici 1
Izrada sheme strujnog kruga (shema spajanja i jednopolne sheme) 1
Izrada jednostavnog strujnog kruga istosmjerne struje 2
Mjere zaštite od udara električne struje 1
Elektična mjerenja:
Mjerenje električnih veličina (napon, struja i otpor) univerzalnim mjernim instrumentom 1
Ispitivanje električnih instalacija i električnih aparata i strojeva uporabom univerzalnog instrumenta 1
Elektromagnetizam:
Osnovni pojmovi elektromagnetizma i izrada jednostavnog elektromagneta 2
Izrada modela:
Izradba modela  (zadatak s prijašnjeg natjecanja na državnoj razini) 4

Metode poučavanja i učenja:

Teoretski dio osposobljavanja se temelji na metodama zorne i problemske nastave uz korištenje odgovarajućih nastavnih sredstva i pomagala, alata i pribora te materijala koji se rabe u elektrotehnici.
Praktični dio nastave provodi se: metodom demonstracije, učenja po modelu, uvježbavanjem radnih postupaka, sistematizacijom sadržaja.
Radne zadatke polaznici izvode većim dijelom individualno, a po potrebi se uvode i metode timskog i grupnog rada.

Znanja, sposobnosti i vještine koje se stječu završetkom programa:

1. Električne instalacije:

  • prepoznavanje elektroinstalacijskog materijala i očitavanje oznake prema HRN-u
  • čitanje i primjena grafičkih simbola iz područja elektrotehnike
  • izrada sheme jednostavnog strujnog kruga uporabom elektrotehničkih simbola
  • izrada modela jednostavnog strujnog kruga
  • primjena osnovnih mjera zaštite od električnog udara.

2. Električna mjerenja:

  • razlikovanje vrsta mjernih instrumenata i podešavanje analognog i digitalnog instrumenta za mjerenje osnovnih električnih veličina
  • mjerenje osnovnih veličina strujnoga kruga (napona izvora, električne struje i električnog otpora)
  • ispitivanje ispravnosti elektroinstalacijskoga materijala (sklopke, utičnice, utikači i osigurači)
  • ispitivanje ispravnosti: spoja vodiča u strujnom krugu, namota elektromagnetskog uređaja,
  • grijača elektrotoplinskog uređaja.

Elektromagnetizam:

  • razumijevanje djelovanja elektromagneta
  • izrada jednostavnog elektromagneta.

Izrada modela:

  • izrada modela elektrotehničke tvorevine pomoću dokumentacije
  • razumijevanje načela rada izrađene elektrotehničke tvorevine.

Vrednovanje usvojenih znanja sposobnosti i vještina:

Vrednovanje i ocjenjivanje stečenih teoretskih znanja provest će se pismenom provjerom zadacima objektivnog tipa.
Praktični radovi će se vrednovati po komponentama utvrđenim u zadacima na natjecanjima mladih tehničara. Jedna od komponenti vrednovanja bit će i „obrana“ rada odnosno simulacija jedne od komponenti s natjecanja. Posebno će se vrednovati aktivno učešće u realizaciji programa. Prilikom ocjenjivanja i vrednovanja vodit će se računa o radno-tehničkoj spretnosti polaznika i kreativnosti, uvažavajući pritom interes, individualne sposobnosti i predznanja polaznika. Ocjenjivanje i vrednovanje u većem će se dijelu programa izvesti i samovrednovanjem, odnosno polaznici će sami procijeniti svoju osposobljenost u pojedinim sadržajima.

4)  Elektronika

Teme Broj školskih sati
1. Elektricitet 1-2
2. Lemljenje u elektronici 2-4
3. Elektronički sklopovi – Elektronika LAB 2-6
4. Elektronički elementi – samo najnužnije 2-3
5. Izvođenje originalnog zadatka/zadataka s državne razine natjecanja 2-6

Razrada tema unutar svake nastavne cjeline

1. Elektricitet (Frontalni rad, Ppt prezentacija)
- sistematizacija i utvrđivanje važnijih postojećih znanja iz elektroniku / podsjetnik na osnovna fizikalna znanja iz područja elektriciteta (bez dublje analize pojmova).

2. Lemljenje u elektronici (Frontalni rad, Ppt prezentacija, individulni rad)
- utvrđivanje, dopunjavanje i uvježbavanje vještine lemljenja u elektronici.
- konkretno lemljenje elektroničkih elemenata na tiskanu pločicu upotrebom električnog lemila

3. Elektronički sklopovi – Elektronika LAB (Individualni rad)
- spajanje raznih osnovnih sklopova koji se koriste u elektronici. - radi se kompletom koji omogućava brzo spajanje, ali i brzo odvajanje elemenata.     Kompletom je moguće izvesti 30 raznih sklopova. Polaznicima/polaznicama se omogućuje da rade dinamikom koja im odgovara.
- provjeravanje funkcionalnosti spojenih sklopova.

4. Elektronički elementi (Individualni rad)
- podsjetnik na osnovne elektroničke elemente i električna mjerenja / praktične vježbe dekodiranja raznih elektroničkih elemenata i mjerenja u elektronici.

5. Izvođenje originalnog zadatka s državne razine natjecanja
- rad na konkretnom zadatku iz elektronike pod istim uvjetima koje imaju učenici koji se natječu na državnoj razini natjecanja

Znanja, sposobnosti i vještine koje se stječu završetkom programa

Polaznici programa stječu sposobnosti i vještine potrebne za kvalitetnu pripremu učenika za natjecanje iz područja elektronike.

Vrednovanje usvojenih znanja, sposobnosti i vještina

Vrednovanje će se provesti jednim od dva ponuđena načina:

1. Klasičnim načinom ocjenjivanja gdje će se broj sakupljenih bodova kod zadatka teme „Izvođenje originalnog zadatka s državne razine natjecanja“ pretvorio u ocjene od 1 (nedovoljan) do 5 (odličan) .

2. Rangiranje sukladno Bloomovoj taksonomiji - tri kategorije (kognitivna, afektivna i psiho-motorička) s ocjenama koje idu od razine „zapamćivanje“ do razine „stvaranje“.

5)  Robotika

Tema Broj školskih sati:
1. Izrada i programiranje T raskrižja
a) Upravljanje žaruljicama 2
b) Kontrola raznih tipova senzora 2
c) Programiranje prijelaza preko željezničke pruge 2
d) Upravljanje žaruljicama i motorima  2
2. Potprogrami 2
3. Varijable 3
4. Evaluacija 1

Razrada tema unutar svake nastavne cjeline

1. Izrada i programiranje T raskrižja (Frontalni rad, Ppt prezentacija, praktični rad u parovima)
Vježbe sklapanja robotskih modela te izrade ožičenja. Upoznavanje sa raznim tipovima ulaznih podataka i njihova upotreba. Kontrola rada izlaza.

2. Potprogrami (Frontalni rad, Ppt prezentacija, praktični rad u parovima, vježbe)
Izrada algoritma za rješavanje zadanog problema. Optimizacija programa. Višestruka ponavljanja operacija.

3. Varijable (Frontalni rad, Ppt prezentacija, praktični rad u parovima, vježbe)
Kontrola i upotreba promjenjivih podataka unutar programa. Nadogradnja postojećih programa.

4. Evaluacija
Vrednovanje usvojenih znanja, sposobnosti i vještina.

Znanja, sposobnosti i vještine koje se stječu završetkom programa

Polaznici programa stječu sposobnosti i vještine potrebne za kvalitetnu pripremu učenika za natjecanje iz područja robotike.

Vrednovanje usvojenih znanja, sposobnosti i vještina

Vrednovanje će se provesti jednim od dva ponuđena načina:

1. Klasičnim načinom ocjenjivanja gdje će se broj sakupljenih bodova kod zadatka teme „Izvođenje originalnog zadatka s državne razine natjecanja“ pretvorio u ocjene od 1 (nedovoljan) do 5 (odličan) .

2. Rangiranje sukladno Bloomovoj taksonomiji - tri kategorije (kognitivna, afektivna i psiho-motorička) s ocjenama koje idu od razine „zapamćivanje“ do razine „stvaranje“.

vrh stranice