16.01.2012.
Organizator programa
Organizator stručnog usavršavanja učitelja tehničke kulture je Hrvatska zajednica tehničke kulture, Dalmatinska 12, Zagreb.
Ciljevi programa
Kratkoročni cilj:
- osposobiti učitelje (mentore) koji djeluju u osnovnim školama ili udrugama tehničke kulture za samostalnu pripremu učenika na natjecanju mladih tehničara u navedenim područjima.
Dugoročni ciljevi:
- povećati broj učenika u natjecanju mladih tehničara na školskoj/klupskoj razini;
- omogućiti učiteljima kvalitetniju pripremu učenika na natjecanju iz graditeljstva, obrade materijala, elektrotehnike, elektronike i robotike;
- povećati znanje i vještine učenika u natjecanju mladih tehničara;
- potaknuti organiziranje izbornih, izvannastavnih ili izvanškolskih odgojno-obrazovnih aktivnosti tehničke kulture u osnovnim školama i udrugama tehničke kulture;
- unaprijediti kvalitetu provođenja nastave u predmetu tehničke kulture.
Zadaci
Temeljne zadaće stručnog usavršavanja u svim područjima je da učitelji (mentori):
- ovladaju znanjem i vještinom potrebnom za pripremu učenika u natjecanju mladih tehničara i provedbu izbornih, izvannastavnih ili izvanškolskih aktivnosti;
- usvoje nova i sistematiziraju prethodna znanja i vještine;
- budu potaknuti na organiziranje i provedbu izbornih, izvannastavnih ili izvanškolskih odgojno-obrazovnih aktivnosti u kojima će sudjelovati njihovi učenici.
Polaznici programa
Polaznici programa su učitelji (mentori) tehničke kulture koji djeluju u osnovnim školama ili udrugama tehničke kulture, a koji se žele aktivnije uključiti u natjecanje mladih tehničara i provedbu aktivnosti tehničke kulture. U stručnom osposobljavanju po području može sudjelovati 15 do 20 učitelja (mentora) tehničke kulture (po području).
Voditelj stručnog usavršavanja
Voditelj stručnog usavršavanja bit će učitelj koji je nositelj izrade zadatka u pojedinom području na natjecanju mladih tehničara u školskoj godini u kojem se organizira natjecanje, a koji je ujedno i član Državnog povjerenstva natjecanja mladih tehničara u Republici Hrvatskoj. Uz njega će tijekom programa biti suvoditelj - organizator programa koji je djelatnik Hrvatske zajednice tehničke kulture (Hrvoje Vrhovski).
Voditelji usavršavanja po područjima:
- graditeljstvo – Ivan Rajsz, prof.
- obrada materijala – Zvonko Koprivnjak, prof.
- elektronika – Marino Čikeš, prof.
- elektrotehnika – Dragan Stanojević, prof.
- robotika – Ivica Kolarić, prof.
Mjesto provedbe programa
Stručno usavršavanje bit će organizirano u Nacionalnom centru tehničke kulture u Kraljevici, Strossmayerova 32, u dva termina:
- 10. do 12. veljače 2012. za područje robotike i elektrotehnike,
- 17. do 19. veljače 2012. godine za područje graditeljstva, obrade materijala i elektronike.
Način i uvjeti organiziranja programa
Program stručnog osposobljavanja izvodi se u obliku radionice kroz teorijsku i praktičnu nastavu i to u učionici Nacionalnog centra tehničke kulture u Kraljevici. Program traje ukupno 14 školskih sati, u blok satima, kao vikend-radionica od petka popodne do nedjelje prijepodne.
Učionica u kojoj se provodi nastava je potpuno opremljena svim potrebnim alatom, materijalom, priborom i opremom koja je potrebna za prijenos i samostalno usvajanje znanja i vještina, a svaki polaznik ima svoje radno mjesto. Voditelj stručnog usavršavanja pripremit će i dati organizatoru programa popis potrebnog alata, materijala, pribora i opreme koja je potrebna za provedbu radionice.
Metode poučavanja i učenja
Praktični dio nastave provodi se odgovarajućim nastavnim metodama: metodom demonstracije, uvježbavanje radnih postupaka, sistematizacijom sadržaja. Radne zadatke polaznici izvode većim dijelom samostalno, a tamo gdje je to potrebno uvode se i metode timskog i grupnog rada.
Vrednovanje usvojenih znanja, sposobnosti i vještina
Ocjenjivanje i vrednovanje u većem dijelu programa izvest će se samovrednovanjem što znači da će polaznici sami procijeniti svoju osposobljenost u pojedinim sadržajima.
Potvrda o stručnom usavršavanju
Potvrdu o stručnom usavršavanju kojom će polaznik biti osposobljen za samostalnu pripremu učenika u natjecanju mladih tehničara i provedbu odgojno-obrazovnih aktivnosti u području elektrotehnike izdat će se nakon preporuke voditelja stručnog usavršavanja. U potvrdi će biti navedeno ime i prezime polaznika, OIB, naziv i mjesto ustanove iz koje dolazi, vrijeme, mjesto i trajanje usavršavanja, ime i prezime voditelja te sadržaj programa.
Prijava zainteresiranih učitelja
Rok za prijavu zainteresiranih učitelja za radionice robotike i elektrotehnike je do ponedjeljka 6. veljače 2012. godine, a za radionice graditeljstva, obrada materijala i elektronike je do ponedjeljka 13. veljače 2012. godine.
Prijavnicu za radionice robotike i elektrotehnike možete preuzeti ovdje, a prijavnicu za radionice graditeljstva, obrade materijala i elektronike možete preuzeti ovdje.
Ispunjenu prijavnicu molimo dostavite najkasnije do 6. veljače. 2012. (robotika i elektrotehnika), odnosno 13. veljače 2012. (graditeljstvo, obrada materijala, elektronika) e-mailom na adresu: arijana.kanjuh@hztk.hr ili faksom na broj 01/4846-979.
Plaćanje kotizacije (nakon potvrde organizatora o održavanju radionice!) do srijede 8. veljače 2012. (robotika i elektrotehnika), odnosno, do srijede 15. veljače 2012. (graditeljstvo, obrada materijala, elektronika), na sljedeći žiro-račun Hrvatske zajednice tehničke kulture, Zagreb, Dalmatinska 12, otvoren u Zagrebačkoj banci: 2360000-1101559470, poziv na broj: 101 (ne treba upisivati model), s naznakom: "Radionica–Stručno usavršavanje–(upisati područje)- kotizacija"
Troškovi stručnog usavršavanja - kotizacija
Kotizacija uključuje troškove predavača i korištenja materijala i opreme u NCTK. Područja imaju drugačiji iznos kotizacije zbog različitih cijena pribora, materijala i alata.
Cijena kotizacije po područjima:
- graditeljstvo - 400,00 kn
- obrada materijala - 400,00 kn
- elektronika – 600,00 kn
- elektrotehnika – 500,00 kn
- robotika - 500,00 kn
Organizacija i troškovi smještaja i dolaska u Kraljevicu
Dolazak u Kraljevicu je u vlastitoj organizaciji.
Smještaj u Hotelu „Kraljevica“ nije uključen u kotizaciju, već će ga učitelji platiti pri odjavi iz hotela. Dva puna pansiona (od večere u petak do ručka u nedjelju) u dvokrevetnim sobama uz boravišnu pristojbu iznose 439,00 kuna.
Smještaj se može platiti gotovinom na recepciji hotela prilikom odjave ili unaprijed preko predračuna (R1) koji glasi na školu ili udrugu s tim da treba ranije nazvati hotel na broj 051/281-250 i tražiti predračun (obavezno pripremiti OIB). Predračun treba tražiti nakon potvrde organizatora o održavanju radionice.
Učitelji mogu i sami organizirati smještaj, no ukoliko se žele hraniti u hotelu, trebaju to naglasiti.
Sadržaj programa po područjima
1) Graditeljstvo
Program graditeljstva u šestom razredu nudi nam poučavanje o osnovnim područjima graditeljstva. Podjela graditeljstva na visokogradnju i niskogradnju te izbor mjerila i materijala, uvode nas u osnove graditeljstva. Važnost maketa u svijetu računala i 3D programa potrebno je utvrditi kroz poučavanje o marketingu. Pružanje investitoru što kvalitetnijeg pogleda na građevine čiju će gradnju financirati, ima izuzetnu važnost u odluci investitora da uloži svoj novac. Makete i modeli koje izrađujemo na nivou osnovnog obrazovanja prilagođene su uzrastu učenika. Materijali se lako obrađuju te nije potreban rad strojevima koji zahtijevaju kvalitetnu zaštitu na radu.
Uvodni dio:
Glavni dio:
- Izrada tehničke tvorevine: most
1. Mjerila i njihova primjena u maketarstvu i modelarstvu
2. Radionički crteži – čitanje crteža i sastavnice
3. Odabir materijala prema podacima iz sastavnice.
4. Ocrtavanje materijala – pribor za ocrtavanje
5. Pravila pri izrezivanju pozicija od materijala.
6. Obrada pozicija i njihovo spajanje u tehničku tvorevinu.
7. Finalno oblikovanje tehničke tvorevine
8. Priprema obrane rada.
9. Utvrditi greške koje se javljaju pri izrade makete ili modela.
Završni dio:
1. Pregled tehničke tvorevine i utvrđivanje vrijednosti prema kvaliteti rada – bodovanje.
2. Pitanja i prijedlozi
3. Utvrđivanje vrijednosti predavanja od strane sudionika
Cilj:
Osposobiti učitelje za što kvalitetnuju pripremu učenika za natjecanje iz tehničke kulture u području graditeljstvo – 6 razred: H - program
Zadaci:
- izrada tehničke tvorevine – mosta prema tehničkoj dokumentaciji
- usvojiti znanja o načinu ocrtavanja izrezivanja i oblikovanja pozicija i tehničke tvorevine nakon spajanja.
- upoznati sudionike sa osnovnim podacima koji su potrebni u pripremi obrane rada.
- upoznati sudionike sa najčešćim greškama koje se javljaju pri izradi makete ili modela.
- omogućiti sudionicima da samostalno ocjene kvalitetu svog rada i rada predavača radionice.
2) Obrada materijala
|
Teme |
Broj školskih sati |
1. |
Uvodni dio - upoznavanje s zadacima radionice |
2 |
2. |
Osnove tehničkog crtanja - kratak sažetak |
2 |
3. |
Praktični rad - Izrada kutije |
|
3.a |
Ocrtavanje na materijalu |
2 |
3.b |
Obrada materijala: rezanje, bušenje, brušenje, oblikovanje... |
3 |
3.c |
Sastavljanje kutije spajanjem pozicija: lemljenjem, zakovicama, vijcima |
2 |
3.d |
Završna kontrola, eventualni popravci i dodatni elementi |
2 |
4. |
Provjera funkcionalnosti i evaluacija |
1 |
Razrada tema unutar svake nastavne cjeline
Uvodni dio (Frontalni rad, Ppt prezentacija)
- sistematizacija i utvrđivanje važnijih postojećih znanja vezanih uz vrste i obradu materijala.
Glavni dio (Individualni rad)
• Osnove tehničkog crtanja
- podsjetnik na osnove tehničkog crtanja
• Praktični rad – Izrada kutijice za nakit
- obrada sastavnih elemenata kutije (ocrtavanje, izrezivanje materijala, bušenje, zakivanja, lemljenje, brušenje, oblikovanje)
- sastavljanje kutije
- provjera funkcionalnosti
Završni dio
- vrednovanje usvojenih znanja, sposobnosti i vještina
Znanja, sposobnosti i vještine koje se stječu završetkom programa
Polaznici programa stječu sposobnosti i vještine potrebne za kvalitetnu pripremu učenika za natjecanje iz područja obrade materijala.
Vrednovanje usvojenih znanja sposobnosti i vještina:
Vrednovanje će se provesti jednim od dva ponuđena načina:
1) Klasičnim načinom ocjenjivanja gdje će se broj sakupljenih bodova kod zadatka teme „Izrada kutije za nakit“ pretvorio u ocjene od 1 (nedovoljan) do 5 (odličan) .
2) Rangiranje sukladno Bloomovoj taksonomiji - tri kategorije (kognitivna, afektivna i psiho-motorička) s ocjenama koje idu od razine „zapamćivanje“ do razine „stvaranje“.
3) Elektrotehnika
Tema |
Broj školskih sati |
Električne instalacije: |
|
Elektroinstalacijski materijal-vrste i oznake prema HRN |
1 |
Simboli i sheme u elektrotehnici |
1 |
Izrada sheme strujnog kruga (shema spajanja i jednopolne sheme) |
1 |
Izrada jednostavnog strujnog kruga istosmjerne struje |
2 |
Mjere zaštite od udara električne struje |
1 |
Elektična mjerenja: |
|
Mjerenje električnih veličina (napon, struja i otpor) univerzalnim mjernim instrumentom |
1 |
Ispitivanje električnih instalacija i električnih aparata i strojeva uporabom univerzalnog instrumenta |
1 |
Elektromagnetizam: |
|
Osnovni pojmovi elektromagnetizma i izrada jednostavnog elektromagneta |
2 |
Izrada modela: |
|
Izradba modela (zadatak s prijašnjeg natjecanja na državnoj razini) |
4 |
Metode poučavanja i učenja:
Teoretski dio osposobljavanja se temelji na metodama zorne i problemske nastave uz korištenje odgovarajućih nastavnih sredstva i pomagala, alata i pribora te materijala koji se rabe u elektrotehnici.
Praktični dio nastave provodi se: metodom demonstracije, učenja po modelu, uvježbavanjem radnih postupaka, sistematizacijom sadržaja.
Radne zadatke polaznici izvode većim dijelom individualno, a po potrebi se uvode i metode timskog i grupnog rada.
Znanja, sposobnosti i vještine koje se stječu završetkom programa:
1. Električne instalacije:
- prepoznavanje elektroinstalacijskog materijala i očitavanje oznake prema HRN-u
- čitanje i primjena grafičkih simbola iz područja elektrotehnike
- izrada sheme jednostavnog strujnog kruga uporabom elektrotehničkih simbola
- izrada modela jednostavnog strujnog kruga
- primjena osnovnih mjera zaštite od električnog udara.
2. Električna mjerenja:
- razlikovanje vrsta mjernih instrumenata i podešavanje analognog i digitalnog instrumenta za mjerenje osnovnih električnih veličina
- mjerenje osnovnih veličina strujnoga kruga (napona izvora, električne struje i električnog otpora)
- ispitivanje ispravnosti elektroinstalacijskoga materijala (sklopke, utičnice, utikači i osigurači)
- ispitivanje ispravnosti: spoja vodiča u strujnom krugu, namota elektromagnetskog uređaja,
- grijača elektrotoplinskog uređaja.
Elektromagnetizam:
- razumijevanje djelovanja elektromagneta
- izrada jednostavnog elektromagneta.
Izrada modela:
- izrada modela elektrotehničke tvorevine pomoću dokumentacije
- razumijevanje načela rada izrađene elektrotehničke tvorevine.
Vrednovanje usvojenih znanja sposobnosti i vještina:
Vrednovanje i ocjenjivanje stečenih teoretskih znanja provest će se pismenom provjerom zadacima objektivnog tipa.
Praktični radovi će se vrednovati po komponentama utvrđenim u zadacima na natjecanjima mladih tehničara. Jedna od komponenti vrednovanja bit će i „obrana“ rada odnosno simulacija jedne od komponenti s natjecanja. Posebno će se vrednovati aktivno učešće u realizaciji programa. Prilikom ocjenjivanja i vrednovanja vodit će se računa o radno-tehničkoj spretnosti polaznika i kreativnosti, uvažavajući pritom interes, individualne sposobnosti i predznanja polaznika. Ocjenjivanje i vrednovanje u većem će se dijelu programa izvesti i samovrednovanjem, odnosno polaznici će sami procijeniti svoju osposobljenost u pojedinim sadržajima.
4) Elektronika
Teme |
Broj školskih sati |
1. Elektricitet |
1-2 |
2. Lemljenje u elektronici |
2-4 |
3. Elektronički sklopovi – Elektronika LAB |
2-6 |
4. Elektronički elementi – samo najnužnije |
2-3 |
5. Izvođenje originalnog zadatka/zadataka s državne razine natjecanja |
2-6 |
Razrada tema unutar svake nastavne cjeline
1. Elektricitet (Frontalni rad, Ppt prezentacija)
- sistematizacija i utvrđivanje važnijih postojećih znanja iz elektroniku / podsjetnik na osnovna fizikalna znanja iz područja elektriciteta (bez dublje analize pojmova).
2. Lemljenje u elektronici (Frontalni rad, Ppt prezentacija, individulni rad)
- utvrđivanje, dopunjavanje i uvježbavanje vještine lemljenja u elektronici.
- konkretno lemljenje elektroničkih elemenata na tiskanu pločicu upotrebom električnog lemila
3. Elektronički sklopovi – Elektronika LAB (Individualni rad)
- spajanje raznih osnovnih sklopova koji se koriste u elektronici. - radi se kompletom koji omogućava brzo spajanje, ali i brzo odvajanje elemenata. Kompletom je moguće izvesti 30 raznih sklopova. Polaznicima/polaznicama se omogućuje da rade dinamikom koja im odgovara.
- provjeravanje funkcionalnosti spojenih sklopova.
4. Elektronički elementi (Individualni rad)
- podsjetnik na osnovne elektroničke elemente i električna mjerenja / praktične vježbe dekodiranja raznih elektroničkih elemenata i mjerenja u elektronici.
5. Izvođenje originalnog zadatka s državne razine natjecanja
- rad na konkretnom zadatku iz elektronike pod istim uvjetima koje imaju učenici koji se natječu na državnoj razini natjecanja
Znanja, sposobnosti i vještine koje se stječu završetkom programa
Polaznici programa stječu sposobnosti i vještine potrebne za kvalitetnu pripremu učenika za natjecanje iz područja elektronike.
Vrednovanje usvojenih znanja, sposobnosti i vještina
Vrednovanje će se provesti jednim od dva ponuđena načina:
1. Klasičnim načinom ocjenjivanja gdje će se broj sakupljenih bodova kod zadatka teme „Izvođenje originalnog zadatka s državne razine natjecanja“ pretvorio u ocjene od 1 (nedovoljan) do 5 (odličan) .
2. Rangiranje sukladno Bloomovoj taksonomiji - tri kategorije (kognitivna, afektivna i psiho-motorička) s ocjenama koje idu od razine „zapamćivanje“ do razine „stvaranje“.
5) Robotika
Tema |
Broj školskih sati: |
1. Izrada i programiranje T raskrižja |
|
a) Upravljanje žaruljicama |
2 |
b) Kontrola raznih tipova senzora |
2 |
c) Programiranje prijelaza preko željezničke pruge |
2 |
d) Upravljanje žaruljicama i motorima |
2 |
2. Potprogrami |
2 |
3. Varijable |
3 |
4. Evaluacija |
1 |
Razrada tema unutar svake nastavne cjeline
1. Izrada i programiranje T raskrižja (Frontalni rad, Ppt prezentacija, praktični rad u parovima)
Vježbe sklapanja robotskih modela te izrade ožičenja. Upoznavanje sa raznim tipovima ulaznih podataka i njihova upotreba. Kontrola rada izlaza.
2. Potprogrami (Frontalni rad, Ppt prezentacija, praktični rad u parovima, vježbe)
Izrada algoritma za rješavanje zadanog problema. Optimizacija programa. Višestruka ponavljanja operacija.
3. Varijable (Frontalni rad, Ppt prezentacija, praktični rad u parovima, vježbe)
Kontrola i upotreba promjenjivih podataka unutar programa. Nadogradnja postojećih programa.
4. Evaluacija
Vrednovanje usvojenih znanja, sposobnosti i vještina.
Znanja, sposobnosti i vještine koje se stječu završetkom programa
Polaznici programa stječu sposobnosti i vještine potrebne za kvalitetnu pripremu učenika za natjecanje iz područja robotike.
Vrednovanje usvojenih znanja, sposobnosti i vještina
Vrednovanje će se provesti jednim od dva ponuđena načina:
1. Klasičnim načinom ocjenjivanja gdje će se broj sakupljenih bodova kod zadatka teme „Izvođenje originalnog zadatka s državne razine natjecanja“ pretvorio u ocjene od 1 (nedovoljan) do 5 (odličan) .
2. Rangiranje sukladno Bloomovoj taksonomiji - tri kategorije (kognitivna, afektivna i psiho-motorička) s ocjenama koje idu od razine „zapamćivanje“ do razine „stvaranje“.