21.04.2015.
U okviru programa Robotika za darovite osnovnoškolce Hrvatska zajednica tehničke kulture je sedmi put organizirala šestodnevnu radionicu robotike tijekom proljetnih praznika u Nacionalnom centru tehničke kulture u Kraljevici.
Riječ je o programu čiji su ciljevi omogućiti darovitim učenicima petih i šestih razreda osnovnih škola iz cijele Hrvatske stjecanje praktičnih kompetencija koje nije moguće steći tijekom formalnog osnovnoškolskog obrazovanja, popularizirati robotiku među djecom i mladima te ih potaknuti na uključivanje u natjecanje mladih tehničara u području robotike i robotskog spašavanja žrtve, u Robokup ili Robotičku alku.
Među svim granama tehnike upravo je robotika odabrana za rad s darovitom djecom jer ona obuhvaća znanja iz elektrotehnike i elektronike te primjenu informatike (programiranje) pa je stoga jedna od najperspektivnijih područja tehničke kulture.
Program se sastojao od nekoliko dijelova:
- radionice robotike s uvodnim sadržajima iz elektronike i elektrotehnike (u trajanju od 20 školskih sati),
- radionica u kojima se razvijaju opća znanja, snalažljivost, opažanje, samostalnost i kreativnost učenika:
- radionice s terenskom nastavom iz osnova orijentacije i komunikacije (u trajanju od 4 školska sati nastave u učionici i 4 školska sata terenske nastave na poluotoku Oštro),
- radionice iz osnova fotografije koje uključuju dvije terenske nastave u Kraljevici (u trajanju od 6 školskih sati) i pripremu izložbe fotografija (u trajanju od 2 školska sata).
Od 29. ožujka do 3. travnja 2015. godine u programu je sudjelovalo 11 učenika 6. razreda i 9 učenika 5. razreda osnovnih škola iz Velike Gorice, Ivanić Grada, Kutine, Varaždina, Đurđevca, Bjelovara, Slavonskog Broda, Zadra, Osijeka, općine Andrijaševci, Čakovca i Zagreba. Učenike su za ovu radionicu preporučili njihovi mentori koji su sudjelovali na školskoj/klupskoj razini 57. natjecanja mladih tehničara u području robotike ili robotskog spašavanja žrtve. Tijekom trajanja radionice učenici su bili podijeljeni u dvije skupine: u prvoj skupini bili su učenici 5. razreda, a u drugoj učenici 6. razreda, a obje skupine izvršile su planirani program.
Radionice iz područja elektrotehnike, elektronike i robotike vodili su iskusni mentori tehničke kulture: Đula Nađ, Ana Berač i Petar Dobrić. Radionice iz područja orijentacije i komunikacije Đuka Pelcl i Tomislav Memedović, a radionicu fotografije Damir Donadić.
Slobodno vrijeme učenika bilo je ispunjeno različitim sportskim i zabavnim aktivnostima pod pedagoškim nadzorom. Navečer su organizirane zabavne aktivnosti u velikoj dvorani Nacionalnog centra tehničke kulture, a učenicima je bila na raspolaganju i informatička učionica.
Radionica robotike za darovite osnovnoškolce organizirana je u okviru Proljetne škole tehničkih aktivnosti koja je osmišljena kao polazište za razvoj izvannastavnih aktivnosti u školama diljem Republike Hrvatske – tehnički inkubator. U programu Proljetne škole sudjelovalo je 18 učenika od 5. do 7. razreda i 3 učitelja tehničke kulture iz osnovnih škola s područja Ličko-senjske županije.
Proljetnu školu tehničkih aktivnosti posjetio je i prof. dr. sc. Ante Markotić, predsjednik Hrvatske zajednice tehničke kulture kojeg su oduševile tehničke tvorevine učenika i njihova predanost u savladavanju novih znanja i vještina.
Na kraju programa mentori su odabrali najbolje mlade robotičare. Među učenicima 5. razreda najuspješniji je bio Fran Železnjak iz Čakovca, dok se među učenicima 6. razreda najviše istaknula Viva Stanković iz Zagreba.
U anonimnoj anketi na kraju programa 12 učenika ocijenilo je korisnost programa ocjenom odličan (5), a 8 s vrlo dobrom (4) ocjenom. Neki od zabilježenih dojmova su:
Ocjena 5: zbog dobrog druženja i puno učenja i praktičnog rada.
Najzahtjevnije mi je bilo sastavljanje i spajanje semafora.
Samo mi je bilo malo teže spajati robota zato što mi je to prvi put.
Naučio sam puno bolje spajati žice sa raznim stvarima na elektrotehnici i praćenje crte sa fotosenzorom na robotici.
Naučio sam napraviti robota koji prati liniju, lemiti, spajati u strujnom krugu.
Poboljšao sam znanje o robotici i poboljšao sam znanje o lemljenju.
Ja bih želio da ima više elektronike.
Najteža mi je bila elektrotehnika ali sam na kraju sve shvatio.
Najteža mi je bila elektrotehnika jer je trebalo dosta razmišljati.
Najteže mi je bilo spojiti žice u strujnom krugu.
Najzahtjevnije je bilo napisati program u RoboPro programu zbog toga što je trebalo naštimati neke detalje.
Najzahtjevnije mi je bilo programirati robote, ali sam to naučio.
Najlakše mi je bilo na robotici zato što mi je učitelj sve lijepo objasnio.
Na radionici orijentacije i komunikacije naučili smo puno toga: usjeverit kartu, odrediti azimut i kontraazimut.
Radionica orijentacije i komunikacije je bila vrlo zanimljiva i zabavna, možda mrvicu prestroga.
Mislim da nam je radionica iz orijentacije i komunikacije korisna u životu ako se izgubimo.
Radionica iz orijentacije i komunikacije je bila super zbog profesora koji VALJAJU, a i zbog vježbe.
Super mi je bilo na radionici fotografije jer smo išli na teren fotografirati i izabrali najbolje fotografije.
Radionica fotografije je zabavna i maštovita.
Radionica fotografije je lagana, ali smo naučili neka pravila fotografiranja zato je super.
Znanje koje sam stekao na ovoj radionici primijenit ću u prirodi, u nekoj firmi…, na natjecanju… u školi…
Bilten programa Robotika za darovite osnovnoškolce 2015. možete preuzeti ovdje.