16.09.2011.
Izložba fotografija mladih „ISTRA Ambijent – kulturna baština“, otvorenje u subotu, 17. rujna 2011. godine u 12.00 sati u Galeriji Fotokluba Bjelovar, Bjelovar, Trg Eugena Kvaternika 7
Izložba je rezultat provedenih Ljetnih fotoradionica za mlade u Istri, tijekom srpnja 2011. godine, u kojima je sudjelovalo 30 mladih autora osnovnoškolskog i srednješkolskog uzrasta iz čitave Hrvatske. Ovogodišnje radionice bile su nastavak kontinuiranih programskih aktivnosti koje Hrvatski fotosavez priređuje u Istri od 1997. godine u kojima je dosad sudjelovalo više od 600 sudionika. Programski, u nizu aktivnosti jedan je od temeljnih ciljeva poticanje kreativnosti mladih usporedo s formiranjem vizualno-likovnog kriterija u okruženju hrvatske kulturne baštine, kao i kulture života u baštinjenom prirodnom ambijentu.
Pri tome se ostvaruje raspon od elementarnih fotografskih i sličnih postupaka (izrada fotoslike, camera obscura, aplikacije na tekstilu ...) pa sve do najsofisticiranijih tehnika digitalizacije i elektronskih medija. Osobita pozornost posvećuje se odgojno-obrazovnom aspektu, suživotu, njegovanju tolerancije, nenametanju ideja, odmaku od stereotipa ...
Nastoji se doseći rezultat viši od osnovnog tehničkog ovladavanja medijem, poticati sudionike na promišljanje osnovnih, općeljudskih pojmova i vrijednosti.
Zato je Istra, crvena, siva, bijela, dovoljno velika i mala, zatvorena kao regija i povijesno otvorena da pruži iznenađenja i izazove, jedinstvena lokacija za realizaciju projekata za mlade.
Izložbu čini izbor od više od 200 fotografija izrađenih u formatu 20x30 cm i 40x50 cm opremljenih na poliuretansku podlogu.
Plakat za Izložbu pogledajte ovdje.
Izložba fotografija „Mladi i baština“, otvorenje u utorak, 20. rujna 2011. godine u 20,00 sati u Gradskoj knjižnici Marka Marulića, Split, Ulica slobode 2
Izložbu fotografija „Mladi i baština“ čini izbor fotografija mladih autora nastalih u fotoradionicama koje je Hrvatski fotosavez proveo od 2001. Riječ je o ciklusima fotoradionica: „Skrivena Hrvatska“, na području svih županija, „Baština Hrvatskog zagorja“, „Lica Plitvica“, „Lonjsko polje“, „Ruke – stari zanati“
O provedenim programima pisala je mr.sc. Branka Hlevnjak, povjesničarka umjetnosti, članica Stručnog savjeta Hrvatskog fotosaveza: „Tisuće i tisuće turista odlazi od svojih kuća kako bi barem na kratko vidjeli neke drugačije krajolike, posjetili neke druge gradove i sela, diveći se uvijek ponajviše upravo starinama. Ali da bi u vlastitom dvorištu, kvartu, selu, mjestu, gradu, u vlastitoj zemlji vidjeli baštinjene ljepote prirode i primijenjene umjetnosti, ne samo očima turista, nego još više očima ljubavi, više od svega uči nas fotografija. Budući da je turizam zbog svoje masovnosti stvorio u fotografiji jake stereotipe pa i predrasude o motivima, veoma je teško u prostorima izloženim stalnim pogledima, ostvariti novu drugačiju fotografiju i pritom ukazati na golemu i bogatu baštinu kojom smo okruženi, unutar koje živimo. Fotoradionice Hrvatskog fotosaveza za mlade fotografe ili one koji će to upravo tada postati, odvijaju se malo podalje od centra, podalje od velikih turističkih gužvi, u intimi malenih mjesta, pučke tradicije, u veličanstvenosti golemih prostranstva prirodne baštine. Način na koji ovi mladi ljudi (a slične radionice postoje i za njihove voditelje) prolaze fotografske 'instrukcije' više pripada avangardnoj (bauhausovskoj) tradiciji istraživanja nego li davanju bilo kakvih recepata. Preduvjet da bi se uopće krenulo u potragu za svojim motivom, da bi se dakle uopće moglo unutar svakodnevnog i banalnog uočiti ono više, ono iza i ono između, a biti tu i sada, je ostvarenje jednostavnog, svakodnevnog i ljudskog odnosa s grupom u koju su došli i s kojom će provesti neko vrijeme zajedno. Prvo je, dakle, stvaranje 'obiteljske' atmosfere. Centralno mjesto u obitelji je stol, zajednički objed, opuštenost, povjerenje, neka vrsta podjele rada, razgovori, bodrenje. Sve ih to navodi da prihvate sebe kao samostalna i individualna potpuno različita bića i da je svatko od njih na svoj način jedinstven. Rasterećeni ishoda, rasterećeni ideje o dobroj fotografiji, dobrom motivu i vrijednosti baštine, kreću na ciljane fotografske izlete. Odjednom se pred njima otvaraju novi pogledi, spremni su u marginalnostima, u skromnosti, u odrazima, u kućercima, u zidarenju, u materijalima, u dvorištima, odrazima, razlučiti ljepotu baštinjenu od davnina, čije je otkriće velika radost, drugačija i duhovnija od one ponuđene u reklamama potrošačkog glamura.“
Izložbu čini izbor od 46 fotografija, 46 mladih autora, formata 40x50 cm opremljenih na oliuretansku podlogu.
Izložba fotografija mladih „Prizori iz davnina“, otvorenje u srijedu, 21. rujna 2011. godine u 18,00 sati u otvorenom prostoru Crkve Uznesenja Marijina u Jelsi, otok Hvar
Izložba je rezultat programa „Prizori iz davnina“, koj je Hrvatski fotosavez ostvario ove godine na području Splitsko-dalmatinske županije. Riječ je o fotoradionicama za mlade provedenima na području otoka Hvara, na obalnom dijelu Splita i Trogira, te u zaleđu u Cetinskoj i Imotskoj krajini tijekom ožujka, travnja i svibnja 2011. godine. U njima je sudjelovalo 40 mladih osnovnoškolskog i srednješkolskog uzrasta iz Jelse, Sinja i Imotskoga. Mladi su autori tragali za svim onim prizorima koji na neki način iskazuju identitet ovoga kraja, za onima koji kulturnu i prirodnu baštinu na ovim područjima čine prepoznatljivom i jedinstvenom, te o tomu formirali svoj stav vizualnim jezikom.
Izložbu čini izbor više od 200 fotografija izrađenih u formatu 25x38 cm i 50x70 cm opremljenih na poliuretansku podlogu.
Plakat za Izložbu pogledajte ovdje.
„16. međunarodni fotografski doživljaj baštine 2011.“, otvorenje u petak, 23. rujna 2011. godine u 20,30 sati, Gradska loža, Hvar
Hrvatski fotosavez ove godine po četrnaesti put priređuje međunarodnu izložbu fotografija mladih Međunarodni fotografski doživljaj baštine u Hrvatskoj. Izložba je rezultat opsežne programske aktivnosti namijenjene mladima do 21 godine starosti, koja je započela 1996. na inicijativu Ministarstva kulture Katalonije i otada joj se svake godine pridružuje sve veći broj - ne samo europskih - zemalja i pokrajina. Nakana projekta, koji se priređuje u okviru Europskih dana baštine pod pokroviteljstvom Vijeća Europe i uz potporu UNESCO-a, od samoga početka bila usmjeriti što veći broj mladih na fotografiranje i razumijevanje kulturne i prirodne baštine. Zajednička izložba izabranih fotografija mladih autora iz svih zemalja sudionica priređuje se približno u isto vrijeme - u rujnu, u sklopu obilježavanja Europskih dana baštine - u svim zemljama i pokrajinama sudionicama, a cilj joj je razmjena ponajboljih fotografskih rezultata mladih autora iz različitih zemalja kako bi se dobila cjelokupna dimenzija odnosa mladih spram baštine. Izložba se krajem godine postavlja i u Palači Europe u Strasbourgu, u sklopu završne svečanosti projekta. Svake godine izložbu prati zajednički katalog s reprodukcijama svih fotografija na izložbi. Projekt Međunarodni fotografski doživljaj baštine (International Heritage Photographic Experience - IHPE) dobio je 2008. godine Nagradu Europske Unije za kulturnu baštinu, plaketu Europa Nostra.
U ovogodišnjem, 16. izdanju Međunarodnog fotografskog doživljaja baštine sudjeluju 42 zemlje/pokrajine iz Europe, Afrike, Amerika i Azije: Albanija, Andora, Argentina, Austrija, Azerbajdžan, Belgija /Bruxelles, Flandrija/, Brazil, Cipar, Ekvador, Estonija, Francuska /Île-de-France/, Hrvatska, Irska, Italija, Kanada /Quebec/, Katar, Kuba, Latvija, Lihtenštajn, Makedonija, Malta, Maroko, Moldova, Nizozemska, Njemačka, Poljska, Portugal, Rumunjska, Rusija, SAD, Slovačka, Slovenija, Španjolska /Aragon, Baskija, Galicija, Kastilja-La Mancha, Katalonija, Madrid/, Švicarska, Ujedinjena Kraljevina /Škotska/ i Urugvaj.
Hrvatski fotosavez je formirao kolekciju za ovu izložbu putem natječaja.
Zlata Medak, voditeljica programa za mlade Hrvatskog fotosaveza, Valentino Bilić Prcić, slobodni umjetnik fotograf, i Jelena Popić, prof., pregledali su 1323 fotografije 176 autora, nastale jednim dijelom i na fotoradionicama koje je Hrvatski fotosavez priredio za mlade u proteklom razdoblju.
Za izložbu su odabrani sljedeći autori i radovi:
1. Jurica Juraković, r. 1993., Karlovac, „Posavska nošnja – Hrašće“
2. Željko Sović, r. 1990., Kutina, „Sv. Donat – Zadar“
3. Bojan Migač, r. 1990., Lepoglava, „Selo Višnjica“
4. Luka Barišić, r. 1997., Našice, „Gorjanske kraljice“
5. Vini Božiković, r. 1999., Jelsa, „Procesija Za križem“
6. Veronika Primi, r. 1999., Jelsa, „Crkva Sv. Marije od Milosrđa – Vrboska, Hvar“
7. Karla Ljubičić, r. 1996., Sinj, „Crkva Sv. Spasa – Cetinska krajina“
8. Nikola Pavić, r. 1992., Sinj, “Srednjevjekovni nadgrobni spomenici – Dalmatinska zagora”
O izboru radova tekst je napisao Valentino Bilić Prcić (objavljen i u katalogu izložbe):
“Fotografije mladih fotografa s ovogodišnje karavane fotoradionica diljem Republike Hrvatske na temu baštine donijele su obilje mladenačke zaigranosti, ali i potpunu zainteresiranost, promišljenost i svjesnost fotografiranog motiva. Stoga je izbor od osam fotografija za natječaj International Heritage Photographic Experience i ovoga puta bio sve osim lagan posao. Odabranim fotografijama nastojali smo premrežiti hrvatsku materijalnu i nematerijalnu baštinu, povezati suptilne spone tradicionalnog graditeljstva u prizoru drvene seoske kuće iz Hrvatskog zagorja s onima u epskom monolitu kamenog stećka na drugom kraju naše zemlje, u Sinjskoj ili Imotskoj krajini, ili tradicionalnu višestoljetnu procesiju „Za križem“ s otoka Hvara s praslavenskim običajem „Ljelja“ Slavonskih kraljica iz sela Gorjana. Nismo mogli ostati ravnodušni ni pred fotografijama nekih od najstarijih sakralnih objekata u Republici Hrvatskoj, poput starohrvatske crkve sv. Spasa građene u 9. st. ili predromaničkog zadarskog Sv. Donata, te smo u mladenačkoj fotografskoj interpretaciji ovih najvrijednijih spomenika još jednom spoznali povijesnu snagu prizora i iznova otkrivali prožetost graditeljstva i duha mjesta.
Izborom baš ove zbirke fotografija željeli smo potcrtati moć i snagu prizora u njegovoj jednostavnosti, kada se fotografiranom motivu ne pristupa s akademskom poputbinom znanja, nego s dječjom, mladenačkom prostodušnošću koja motiv smješta, a ne uzdiže i koja istinski dokumentira, čistim pogledom, kakvim mi odrasli ponekad više ne znamo gledati. Osobno sam veoma sretan vidjeti ovako velik broj kvalitetnih fotografija nastalih na radionicama što je sasvim dokinulo moj strah spram tehničke hiperprodukcije koja bi mogla umanjiti kvalitetu fotografija, te vjerujem da će mladi autori iz ovog izbora, ali i brojni drugi, nastaviti izgrađivati svoj pogled, usavršavati svoja znanja i stvarati fotografije pred kojima ćemo i u nekim budućim prigodama ostajati zadivljeni. Čak i onda kada bilježe već bezbroj puta snimljene prizore.“
Izložbu čini 105 fotografija, izrađenih u formatu 40x50 cm, opremljenih na podložne ploče od poliuretana.
Izložbu prati katalog u izdanju Povijesnog muzeja Katalonije u kojem su reproducirani svi radovi u izložbi.
Plakat za Izložbu pogledajte ovdje.