05.12.2012.
Nakon niza velikih jedriličarskih regata održanih proteklih godina, Cres je u studenom 2012. ugostio još jedno Europsko prvenstvo. U Cres su došli najbolji europski i svjetski jedriličari radio-upravljanim jedrilicama klase International One Metre (IOM). Među 74 natjecatelja iz 18 zemalja bili su osvajači 11 zlatnih, 8 srebrnih i 5 brončanih odličja s dosadašnjih svjestkih i europskih prvenstva klase IOM.
Organizacija ovog prvenstva povjerena je Hrvatskoj, nakon odustajanja Španjolske. Hrvatski jedriličarski savez, odnosno Udruženje klase radio-upravljanih jedrilica, odlučili su se kandidirati prvenstveno kako bi našim natjecateljima omogućili obranu izvrsnih rezultata s prethodnog Europskog prvenstva kada je Marko Matić osvojio naslov prvaka, a Zvonko Jelačić bronačanu medalju nakon naslova Svjetskog prvaka 2009. Iako je prvenstvo zbog toga trebalo pripremiti u vrlo kratkom vremenu, unatoč nezavidnoj ekonomskoj situaciji u kojoj i su države poput Španjolske morale odustati od organizacije, sav trud se ipak isplatio pokazavši da je Hrvatska i dalje jedna od najjačih država u jedrenju radio-upravljanim jedrilicama, ali i domaćin za kojega su svi natjecatelji imali samo pohvale.
Srebrna medalja Zvonka Jelačića, 4 Hrvata među prvih 7 odnosno 6 među prvih 13, priznanja i zahvale nakon prvenstva najbolja su nagrada organizatorima iz Riječkog jedriličarskog kluba i Jedriličarskog kluba „Reful“, Cres.
IOM Europsko prvenstvo još jednom je pokazalo da je Cres izvrstan domaćin velikih jedriličarskih natjecanja. Uz pomoć Primorsko-goranske županije, Grada Cresa, Turističke zajednice Grada Cresa i Lučke uprave Cres, glavni grad našeg najvećeg otoka ugostio je 150 osoba produljivši turističku sezonu, a Hotel Kimen u kojem su bili smješteni svi natjecatelji otvoren je upravo zbog IOM Europskog prvenstva. Hrvatska zajednica tehničke kulture financijski je podržala ovo Europsko prvenstvo (sredstva za javne potrebe u tehničkoj kulturi primljena od Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta).
Uvjeti za jedrenje kao i logistika Auto kampa „Kovačine“ za smještaj jedrilica i mogućnost korištenja dva regatna područja na maloj udaljenosti pokazali su se idealnim iako do sada u Cresu još nije bilo organiziranih regata RU jedrilica. Prva tri dana jedriličari su mogli uživati u buri koja je omogućila zanimljiva i neizvjesna nadmetanja na regatnom području blizu obale gdje se regate mogu pratiti od početka do kraja, a gdje je poznavanje jedriličarske taktike, trimanja jedrilica, prepoznavanja promjena smjera i jačine vjetra jednako važno za uspjeh kao i kod ostalih „velikih“ jedrilica. Zadnja tri dana prevladavali su uvjeti slabijeg vjetra te se do kraja održalo 13 jedrenja.
Naslov pobjednika zasluženo je ponio Britanac Brad Gibson, aktualno svjetski vice-prvak u klasi IOM i Svjetski prvak u klasi Marbelehead. Naš Zvonko Jelačić počeo mu se približavati kako je regata prilazila kraju i vjerojatno bi mu odgovaralo da je natjecanje potrajalo još koji dan, ali i srebrna medalja kao njegova 4. medalja sa svjetskih i europskih prvenstava je veliki uspjeh. Malo je nedostajalo da Marko Matić dođe i do brončane medalje. Na kraju je završio na 4. mjestu 7 bodova iza trećeplasiranog Britanca Graham Elliotta. Ono što posebno raduje da je Zvonko Jelačić jedrio s modelom koji je u potpunosti hrvatski proizvod. Dizajn i izradu trupa i kobilice zajednički potpisuju Robert Grubiša i Zvonko Jelačić, a jedra je primjenom jedinstvene tehnologije izradio sam Zvonko Jelačić. Ako uzmemo u obzir da je ovom modelu ovo bila prva velika regata, da je uz Zvonka istim modelom jedrio Robert Matulja koji je završio na izvrsnom 6. mjestu, sigurno je da je pred hrvatskim RU jedrenjem opet svjetla budućnost. Naši su natjecatelji pokazali da se mogu ravnopravno nositi sa Britancima, Francuzima, Talijanima, Nizozemcima i ostalima gdje je RU jedrenje daleko brojnije i potvrdili da na svakom prvenstvu možemo očekivati 4-5 Hrvata među prvih 10.
IOM Europsko prvenstvo moglo se pratiti i na internetu. Svakodnevne video snimke svih jedrenja uključujući snimke iz zraka, s kopna i ispod mora uz rezultate u realnom vremenu privukle su tijekom sedam dana regate prosječno 160.000 posjeta dnevno od 1.800 različitih korisnika iz cijelog svijeta. Web stranice prvenstva www.iomec2012.com tako sadrže sve video snimke, foto galeriju, rezultate i ostale detalje.
Natjecanja su privukla i veći broj gledatelja u Autokampu ”Kovačine”, a organizirano su prvenstvo posjetili i djeca iz Dječjeg vrtića i Osnovne Škole u Cresu. Posebno zanimljivo bilo je svečano otvaranje uz promotivnu regatu u Creskoj luci čime se regata potpuno približila stanovnicima Cresa, a što su natjecatelji svesrdno pohvalili kao jedinstveno otvaranje regate.
Osim događaja na moru, organizaciju IOM Europskog prvenstva pratio je i bogati program društvenih događanja. Centar svih događanja bio je Hotel Kimen, a Grad Cres se predstavio sa svim svojim turističkim adutima. Natjecatelji i njihovi pratitelji tako su imali prigodu upoznati se sa Creskim maslinarstvom i pridružiti se berbi maslina koja je upravo bila u punom jeku, posjetiti Samostan Sv Frane, Muzej i Cresku kulu, atelje akademskog slikara Matea Solisa, dok su se natjecatelji osim jedrenja družili i u prijateljskom malonogometnom turniru na kojem su naslov pobjednika podijelili reprezentacije Engleske i Hrvatske.
Maskota IOM Europskog prvenstva bila je sredozemna medvjedica čiji je izbor za maskotu označio vezu između ovog vida tehničke kulture i prirode kroz doprinos očuvanju ugroženih vrsta. Povratak ovog rijetkog sisavca u vode otoka Cresa dokaz je sačuvanog okoliša.
Klasa IOM
Klasa IOM (Intrenational One Metre) je najrasprostranjenija međunarodna klasa radio upravljanih jedrilica u svijetu. Prva pravila klase izdana su 1988. godine. U svijetu ima oko 1 000 vlasnika radio upravljanih jedrilica klase "One Metre", a u Hrvatskoj ih je trenutno rangirano 33.
Glavne značajke klase su: duljina trupa preko svega od 1000 mm; najveći gaz iznosi 420 mm, masa balasta od 2.2 do 2.5 kg; istisnina veća od 4.0 kg; točno određeni popis dozvoljene opreme; jeftini materijali izrade; trup mora biti izrađen od staklom ojačane plastične smole ili drva; "egzotični" materijali karbon, kevlar i sl. mogu se koristiti samo za izradu peraje i kormila; jarbol i bumovi moraju biti izrađeni od aluminija ili drva; uporaba samo 3 snasti točno propisanih dimenzija; uporaba samo dvije radio upravljane funkcije – jedna za kontrolu kormila i druga za kontrolu škota glavnog i prednjeg jedra.
Izvor: Zoran Grubiša; HJS. Autor fotografija: Dean Miculinić