Hrvatska zajednica tehničke kulture uključila se u „Školu za život“

28.09.2018.

Hrvatska zajednica tehničke kulture, Agencija za odgoj i obrazovanje i Stručna radna skupina za eksperimentalni program predmeta Tehnička kultura, uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja, organizirali su petodnevno stručno usavršavanje u programu Temeljna i cjelovita edukacija učitelja tehničke kulture za eksperimentalni program „Škola za život“ u 5. razredu odabranih osnovnih škola Republike Hrvatske. Stručno usavršavanje je održano od 3. do 7. rujna 2018. u Nacionalnom centru tehničke kulture u Kraljevici, a na njemu je sudjelovalo 27 učitelja tehničke kulture.

 “Škola za život” naziv je eksperimentalnog programa čiji je nositelj Ministarstvo znanosti i obrazovanja. U “Školi za život” sudjeluje 48 osnovnih i 26 srednjih škola iz svih županija u Republici Hrvatskoj. Eksperimentalni program provodi se u 1. i 5. razredu osnovnih škola te u 7. razredu za predmete biologija, kemija i fizika. U srednjim se školama provodi u 1. razredu gimnazije u svim predmetima te u 1. razredu četverogodišnjih strukovnih škola u općeobrazovnim predmetima.
Cilj eksperimentalnog programa je provjera primjenjivosti novih kurikuluma i oblika metoda rada te novih nastavnih sredstava s obzirom na sljedeće ciljeve:

  1. povećanje kompetencija učenika u rješavanju problema;
  2. povećanje zadovoljstva učenika u školi te motivacija njihovih učitelja i nastavnika.

Stručno usavršavanje učitelja tehničke kulture čije su osnovne škole odabrane za provedbu eksperimentalnog programa u 5. razredu od početka školske godine 2018./2019. obuhvatilo je u Kraljevici predavanja i radionice iz sljedećih tema:

  • Aktivne metode učenja i poučavanja
  • Suradničko učenje
  • Vrednovanje
  • Kooperativna metoda
  • Situacijsko vrednovanje
  • Rješavanje problema
  • Informacijske i komunikacijske tehnologije (engl. ICT)
  • Metoda slagalice
  • Terenska nastava
  • Projektna nastava
  • Izvedbeni kurikulum
  • Tematsko planiranje.

Predavanja i radionice osmislili su i vodili članovi Stručne radne skupine za eksperimentalni program predmeta Tehnička kultura (Svjetlana Urbanek, Katica Mikulaj Ovčarić, Ivan Jukić i Dragan Vlajinić), predstavnik Agencije za odgojni obrazovanje (Žarko Bošnjak) i vanjski suradnici (dr. sc. Stjepan Kovačević, Odjel za politehniku, Prirodoslovno-matematički fakultet, Sveučilište u Splitu i Ana Žnidarec Čučković, mag. paed, Kineziološki fakultet, Sveučilište u Zagrebu). Osim učitelja tehničke kulture u stručnom usavršavanju sudjelovali su viši savjetnici za tehničku kulturu iz Agencije za odgoj i obrazovanje.

Na početku usavršavanja učitelje su pozdravili predsjednik Hrvatske zajednice tehničke kulture Ivan Vlainić i predstavnik Agencije za odgoj i obrazovanje Žarko Bošnjak. Tijekom usavršavanja sudionike je posjetila pomoćnica ministrice znanosti i obrazovanja Lidija Kralj koja je pogledala radionice i tehničke tvorevine koje su izrađene na radionicama, razgovarala s učiteljima te upoznala prostor Nacionalnog centra tehničke kulture.

Za učitelje je organizirana terenska nastava u pogonima Brodogradilišta Kraljevica u kojem su oni sudjelovali u ulozi učenika.
Zahvaljujući toj aktivnosti učitelji će moći samostalno i učinkovito osmisliti, planirati i provesti terensku nastavu koju će odraditi sa svojim učenicima prema predloženom modelu aktivnog učenja uvažavajući domene i smjernice novog kurikuluma nastave tehničke kulture.

U anonimnoj anketi na kraju stručnog usavršavanja učitelji su ocijenili aktualnost sadržaja usavršavanja srednjom ocjenom 4.66, primjenljivost tema u praksi ocjenom 4.62, značaj stručnog skupa za osobni profesionalni razvoj ocjenom 4.74, komunikaciju i suradnju unutar skupine ocjenom 4.91, a priliku za izražavanje vlastitog mišljenja ocjenom 4.91. Stručni skup u cjelini učitelji su vrednovali srednjom ocjenom 4.70.

Učitelji su iskazali interes za više ovakvih edukacija, a kao vrijednost stručnog skupa naveli su:

  • suradnju svih učitelja
  • pripremu za rad u učionici s primjerima iz prakse, iskustvom kolega, pomoć u profesionalnom razvoju
  • nove spoznaje, drugačije poglede na rješavanje problema, suradnju i razmjenu informacija
  • suradnja unutar skupine, spremnost svih voditelja na pomoć
  • pripremu za nastavu
  • opuštenu komunikaciju, jasnoću izričaja, stručnost, brzi odgovor
  • aktualnost sadržaja; tekuće problematika se rasvijetlila i olakšala početak školske godine
  • stručni skup je vrlo stručno pripremljen, dao mi je odgovor na pitanja koja su me mučila i mislim da sam spreman na „Školu za život“!
  • puno pisanja (administracije) malo prakse
  • ipak imamo nešto drugo i drugačije od do sada uobičajenog
  • projektni zadatak
  • praktične radove
  • upoznavanje novih kolega, razmjenu iskustva
  • micanje upitnika s glave
  • stručnu, profesionalnu i pristupačnu ekipu vodstva iz Stručne radne skupine homogenost, zajedništvo i djelotvornost sudionika to najbolje pokazuje
  • upoznavanje kolega
  • timsko-suradničko učenje; odlična radna atmosfera provedena u okružju fantastičnih kolega
  • GIK, Tematsko planiranje, Projektna nastava
  • mogućnost da samostalno izradim GIK i TP, raznovrsne ideje; druženje, organizaciju različitih načina nastave.

vrh stranice